برنامج علاجي قائم على التعليم المتمايز لتحسين الأداء القرائي وفهم المقروء وتقدير الذات لدى التلاميذ الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس کلية التربية ـ جامعة المنيا

المستخلص

هدفت الدراسةُ إلى إعدادِ برنامجٍ علاجيٍّ قائمٍ على التعليم المتمايز لتحسين الأداء القرائي وفهم المقروء وتقدير الذَّات لدى التلاميذ الموهوبين ذوي صعوبات التعلُّم بالصفوف الثلاثة الأخيرة من المرحلة الابتدائية، وتمَّ استخدام المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين التجريبيَّتين، وقد تکوَّن البرنامجُ من مستويين: الأول لتحسين الأداء القرائي، والثاني لتحسين مهارات فهم المقروء. ولتجريب أثر هذا البرنامج تمَّ إعدادُ ثلاث أدوات قياس، هي: مقياس الأداء القرائي، واختبار فهم المقروء، ومقياس تقدير الذَّات، کما تمَّ إعداد أداتين لجمع البيانات، هما: استبانة أنماط التعلُّم، ومقياس الذکاءات المتعددة.
وبعد ضبط عينة الدراسة ضبطًا علميًّا بمدرسة (أبوقرقاص الابتدائية الجديدة) التابعة لإدارة أبوقرقاص التعليمية بمحافظة المنيا، تمَّ تطبيقُ أدواتِها تطبيقًا استطلاعيًّا على (5) تلاميذ، ثم تمَّ تقسيم العينة الأساسية إلى مجموعتين تجريبيَّتين: المجموعة الأولى، وهم التلاميذُ الموهوبون الضعافُ في الأداء القرائي، وعددهم (6) تلاميذ، وقُدِّم لهم المستوى الأول من البرنامج، والمجموعة الثانية، وهم التلاميذُ الموهوبون الضعافُ في فهم المقروء، وعددهم (4) تلاميذ، وقُدِّم لهم المستوى الثاني من البرنامج.
وبعد تطبيق أدوات القياس على تلاميذ المجموعتين التجريبيتين تطبيقًا قبليًّا وبعديًّا؛ تمَّ التوصُّل إلى وجود فروقٍ دالةٍ إحصائيًّا في متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الأولى على مقياس الأداء القرائي ککل ومهاراته الفرعية کلٌّ على حدة لصالح القياس البعدي، باستثناء ثلاث مهارات فرعية ومهارتين رئيستين، کانت غير دالة، کما تمَّ التوصُّل إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين القياسين القبلي والبعدي في متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الثانية على اختبار فهم المقروء ککل ومهاراته الفرعية کلٌّ على حدة، ووجود فروقٍ دالةٍ إحصائيًّا في متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الأولى على مقياس تقدير الذَّات ککل وأبعاده الفرعية کلٌّ على حدة لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين القياسين القبلي والبعدي في متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الثانية على مقياس تقدير الذَّات ککل وأبعاده الفرعية کلٌّ على حدة، وخلُصت الدراسة إلىتقديم عددٍ من التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Remedial Program Based on Differentiated Instruction to Improve Reading Performance, Reading Comprehension and Self-Esteem of Gifted Students with Learning Difficulties at the Elementary Stage

المؤلف [English]

  • mohmaed mahmoud
Curriculum and Instruction Teacher College of Education - Minia University
المستخلص [English]

              The present study aimed at preparing a remedial program based on differentiated instruction to improve reading performance, reading comprehension and self-esteem for gifted students with learning difficulties in the last three grades of elementary education. The program consisted of two levels; the first level is for improving students' reading performance while the second level is for improving students' reading comprehension. For identifying the impact of the program, three instruments were developed. They were a reading performance scale, a reading comprehension test, and a self-esteem scale. Moreover, two other instruments for data collection were also developed; a Learning pattern questionnaire and a multiple intelligence scale.
                After scientifically controlling the sample, the piloting of the instruments was conducted on five students in addition to those who participated in the experimentation. Students were divided into two treatment groups: The first group was those of gifted students with low reading performance and they were six to whom the first level of the program was presented. The second group was those students with low level in reading comprehension and they were four to whom the second level of the program was presented.
              After pre-post testing, it was found that there were significant statistical differences between the means of the score ranks of the first treatment group on the reading performance scale as a whole and its sub-skills separately favoring the post measurement  except three sub-skills and two other main ones, they were insignificant, it was also found that there were no significant statistical differences between the pre-post measurements in the means of the score ranks of the second treatment group on the reading comprehension test as a whole and between its sub-skills separately, and there were significant statistical differences of the means of the score ranks of the first treatment group on the self-esteem scale as a whole and its sub-domains separately favoring the post measurement, also, there were  no significant statistical differences between the pre-post measurements in the means of the score ranks of the second treatment group on the self-esteem scale as a whole and its sub-domains separately. A number of recommendations and suggestions for further research were presented in the study.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Differentiated Instruction
  • Gifted students with learning Difficulties
  • Self
  • Esteem
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 869-929
  • تاريخ الاستلام: 25 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 10 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 28 سبتمبر 2020