نظام تدريبي مقترح لتطوير أداء المعلمات بمحافظة الأحساء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الادارة التربوية المساعد جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

2 مشرفة بإدارة التدريب التربوي والابتعاث في محافظة الأحساء المملکة العربية السعودية

المستخلص

          هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع فاعلية البرامج التدريبية في تطوير أداء المعلمات بمحافظة الأحساء، والمعوقات التي تحد من فاعلية هذه البرامج من وجهة نظر المعلمات أنفسهن وقائدات المدارس والمشرفات التربويات، ومن ثم وضع نظام تدريبي مقترح لتحسين فاعلية تلک البرامج لکي تسهم بشکل أکبر في تطوير أداء المعلمات بمحافظة الأحساء. وقد استخدم المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة حيث تم جمع بيانات من خلال ثلاث استبانات إحداها خاصة بالمعلمات والثانية بقائدات المدارس والثالثة للمشرفات التربويات، واحتوت کل استبانة على أسئلة مغلقة وأخرى مفتوحة. وقد شارک في الدراسة (608) معلمة و (117) قائدة مدرسة و (62) مشرفة تربوية. وأظهرت النتائج أن البرامج التدريبية ذات فاعلية کبيرة في تطوير أداء المعلمات من وجهة نظرهن، وذات فاعلية کبيرة جداً من وجهة نظر کل من قائدات المدارس والمشرفات التربويات. کما کشفت الدراسة وجود معوقات بدرجة متوسطة تحد من فاعلية البرامج التدريبية من وجهة نظر الفئات الثلاث. کذلک قدمت الدراسة نظاماً تدريبياً مقترحاً لتحسين فاعلية البرامج التدريبية لکي تسهم في تطوير أداء المعلمات يتمثل في إعادة هندسة العمليات التدريبية واتباع أساليب تشارکية، يؤمل أن يکون ذا فائدة لصناع القرار في الوزارة وإدارة التدريب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed training system for developing female teachers’ performance in Al-Ahsa Governorate

المؤلفون [English]

  • hayfaa alsaheem 1
  • may alnaeem 2
1 Assistant Professor of Educational Administration King Saud University, Kingdom of Saudi Arabia
2 Supervisor at the Department of Educational Training and Scholarships in Al-Ahsa Governorate, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the effectiveness of training programs in developing the performance of female teachers in Al-Ahsa Governorate, and the obstacles that limit the effectiveness of these programs from the viewpoint of the teachers themselves, school leaders and educational supervisors, and then to set a proposed training system to improve the effectiveness of the training programs to contribute more in the development of the female teachers’ performance in Al-Ahsa Governorate. The descriptive analytical method was used in the study, where data were collected through three questionnaires, one for teachers, the second for school leaders and the third for educational supervisors. Each questionnaire contained closed and open questions. 608 female teachers, 117 school leaders and 62 educational supervisors participated in the study. The results showed that the training programs are very effective in developing female teachers’ performance from their point of view, and they are extremely effective from the point of view of both school leaders and educational supervisors. The study also revealed the presence of obstacles with a moderate degree that limit the effectiveness of training programs from the perspective of the three groups. The study also presented a proposed training system to improve the effectiveness of training programs in order to contribute to the development of female teachers’ performance, which is represented by re-engineering of training processes and the adoption of participatory methods. it is hoped that it will benefit decision makers at both the Ministry of education and the Training Departments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Effectiveness
  • training programs
  • development
  • performance of female teachers
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 931-984
  • تاريخ الاستلام: 25 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 11 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 29 سبتمبر 2020