دراسة مقارنة لمجتمعات التعلم المنهجية لتطوير الأداء الأکاديمي للطلاب في جامعات بعض الولايات الأمريکية و إمکان الإفاده منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

الهدف الرئيس من الدراسة الحالية هو الاستفادة من أبرز ملامح تطبيقات مجتمعات التعلم المنهجية في جامعات بعض الولايات الأمريکية ، والإطار النظري في وضع إجراءات مقترحة لتطبيق مجتمعات التعلم المنهجية بالجامعات المصرية لتطوير الأداء الأکاديمي للطلاب ، بما يتماشى مع طبيعة المجتمع المصري ، وفى سبيل تحقيق هذا الهدف قدمت الدراسة في مجموعة من الخطوات ، بدأت بالإطار العام للدراسة ، ثم الأسس النظرية عن مجتمعات التعلم المنهجية لتطوير الأداء الأکاديمي للطلاب ، و بالإضافة الى ذلک تم عرض لخبرات کل من ولاية جورجيا و ولاية إنديانا و ولاية ماري لاند في مجتمعات التعلم المنهجية لتطوير الأداء الأکاديمي للطلاب ، ثم عرض لأوجه التشابه و الاختلاف للخبرات في ضوء القوى و العوامل المؤثرة ، ثم تحليل أبرز الجهود المصرية في تطوير الأداء الأکاديمي لطلاب الجامعات في ضوء مجتمعات التعلم المنهجية ، ثم شملت الخطوة الأخيرة الاجراءات المقترحة لبناء مجتمعات التعلم المنهجية لتطوير الأداء الأکاديمي للطلاب في ضوء خبرات جامعات بعض الولايات الأمريکية، وبما يتناسب مع متطلبات المجتمع المصري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparative study of Curricular Learning Communities to develop the academic performance of students in universities in some American States and the possibility of benefiting from them in Egypt.

المؤلف [English]

  • fiola mansour
Lecturer, Department of Comparative Education and Educational Administration Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

             This study basically aimed at stating  a framework that can contribute in benefiting from the features of Curricular Learning Communities implementation in the universities of some American States, and the theoretical framework in setting proposed procedures for Curricular Learning Communities in Egyptian universities to develop the academic performance of students, in line with the nature of Egyptian society, and in order to achieve this goal The study presented a set of steps, starting with the general framework of the study, then theoretical foundations about Curricular Learning Communities to develop the academic performance of students, as well as the study viewed the experiences of Georgia, Indiana and Maryland States in Curricular Learning Communities to develop the academic performance of students , then A presentation of the similarities and differences of experiences in the light of the forces and influencing factors, then an analysis of the  Egyptian efforts in developing the academic performance for university students in the light of Curricular Learning Communities experiences, then it is the last step for building Curricular Learning Communities to develop the academic performance of students in the light of the experiences of some American states, and this is appropriate With the requirements of the Egyptian society.                                                 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Curricular Learning Communities
  • Academic performance
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 1259-1346
  • تاريخ الاستلام: 02 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 19 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 29 سبتمبر 2020