فعالية تصميم استراتيجية تعليمية قائمة على الأنشطة الإلکترونية عبر الأنترنت لتنمية مهارات التفکير الابتکاري لدى طالبات الاقتصاد المنزلي بجامعة نجران

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم والحاسب الآلي کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

2 أستاذ مساعد ملابس ونسيج کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم استراتيجية تعليمية قائمة على الأنشطة الإلکترونية   E-activitiesعبر الأنترنت (الخرائط الذهنية Mind map < /strong>، محررات الويب التشارکية Wiki، لوحات المناقشة Discussion Board، الاختبارات والواجبات Quizzes & Assignments) وفق مراحل نموذج سالمون Salmons Model (2004) ، لتنمية مهارات التفکير الابتکاري لدى طالبات الاقتصاد المنزلي بکلية التربية جامعة نجران، وإکسابهن مهارات معالجة مشکلات تصميم ملابس الأطفال، إضافة إلى تقديم مجموعة من التصميمات الملبسية المُعالجة تصميمياً، وتم استخدام المنهج التجريبي، وتکونت عينة البحث من (17) طالبة من طالبات المستوى السابع بقسم الاقتصاد المنزلي بکلية التربية جامعة نجران يدرُسن مقرر ملابس الأطفال، وتضمنت إجراءات البحث قيام الباحثان بإعداد قائمة لمهارات التفکير الابتکاري، وتصميم مجموعة من أداتي قياس: اختبار مهارات التفکير الابتکاري، استمارة لتقييم المنتجات الملبسية التي تم معالجتها، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً في تنمية مهارات التفکير الابتکاري يرجع لفعالية الاستراتيجية القائمة على الأنشطة الإلکترونية عبر الأنترنت، کما توصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة إيجابية قوية بين مستوى مهارات التفکير الابتکاري ومستوى أداء الطالبات في معالجة مشکلات تصميم ملابس الأطفال، وبناءً عليه يوصى البحث باستخدام الأنشطة الإلکترونية عبر الأنترنت في تنمية مهارات التفکير الابتکاري لطالبات الاقتصاد المنزلي؛ لما لها من تأثير إيجابي في إکسابهن المهارة في معالجة مشکلات تصميم وإنتاج الملابس عامة، وملابس الأطفال على وجه الخصوص.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of designing an instructional strategy based on E-activities via the Internet to develop Creative thinking skills for home economics students to tackle children's clothing design problems

المؤلفون [English]

  • said alaasar 1
  • engy abdelsalam 2
1 Assistant Professor of Educational Technology Computer, Faculty of Specific Education - Menoufia University
2 Assistant Professor of Apparel and Textile Faculty of Specific Education - Menoufia University
المستخلص [English]

The aim of the research is to design an instructional strategy based on e-activities via the Internet (Mind map, Wiki, discussion board, quizzes & assignments) according to the stages of the Salmons Model (2004), to develop Creative thinking skills Among the students of home economics at the College of Education, University of Najran, and providing them with the skills to tackle the problems of designing children's clothes, In addition to presenting a set of treated clothing designs, the experimental method was used, and the research sample consisted of (17) students from the seventh level students at the Department of Home Economics at the College of Education at the University of Najran studying the children's clothing course, and the research procedures included prepared a list of creative thinking skills, design A set of two measuring tools: the test of creative thinking skills, a form for evaluating the clothing products that were tackled, and the results of the research found that there is a statistically significant difference in the development of creative thinking skills due to the effectiveness of the strategy based on e-activities via the Internet, and the results of the research also found a Strong positive correlation Between the level of creative thinking skills and the level of female students ’performance in tackling problems in designing children's clothes. Accordingly, it is recommended to research the use of e-activities via the Internet in developing creative thinking skills for home economics students; Because it has a positive impact in giving them the skill in dealing with the problems of designing and producing clothes in general, and children's clothes in particular.

الكلمات الرئيسية [English]

  • effectiveness
  • E-activities via Internet
  • creative thinking skills
  • children's clothing design
  • home economics students
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 1767-1826
  • تاريخ الاستلام: 11 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 27 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 19 أكتوبر 2020