الذکاءات المتعددة وعلاقته بوجهة الضبط لدى طالبات جامعة تبوک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص علم النفس التربوي کلية التربية والآداب- جامعة تبوک

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على الذکاءات المتعددة وعلاقته بوجهة الضبط لدى طالبات جامعة تبوک، اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي، لملائمته لطبيعة البحث، حيت أحتوت أداتي البحث على (117) فقرة تقيس العلاقة بين الذکاءات المتعددة و وجهة الضبط لدى طلاب وطالبات جامعة تبوک، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية الطبقية لمجتمع البحث، حيث بلغت عينة البحث (200) طالبة جامعة تبوک من التخصصات العلمية والادبية، وأظهرت نتائج البحث ما يلي أولا: توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة بين متوسطات درجات طالبات التخصص العلمي والادبي في الذکاء الرياضي لصالح طالبات التخصص العلمي، ثانيا: توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة بين متوسطات درجات طالبات التخصص العلمي والادبي في الذکاء اللغوي لصالح طالبات التخصص الأدبي .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Multiple intelligences and its relationship to the Locus of Control of Tabuk University students

المؤلف [English]

  • elham alballal
Specialization in educational psychology College of Education and Arts - University of Tabuk
المستخلص [English]

This research aims to identify the multiple intelligences and its relationship to the point of control of Tabuk University female students, the current research relied on the descriptive approach,as it is appropriate to the nature of the research,the research tool contained (117) items that measure the relationship between multiple intelligences and the point of control of the female and male students of the  University of Tabuk,and the research sample was chosen in a random, stratified manner of the research community,where the research sample reached (200) students from the University of Tabuk from scientific and literary specialties,the results of the research showed the following first: There are statistically significant differences at the level of significance between the averages of the degrees of female students of scientific and literary specialization in mathematical intelligence in favor of female students of scientific specialization,Second: There are statistically significant differences at the level of significance between the averages of the degrees of female students of scientific and literary specialization in linguistic intelligence in favor of female students of literary specialization.

الكلمات الرئيسية [English]

  • multiple intelligences
  • students of the College of Education
  • University of Tabuk
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2003-2050
  • تاريخ الاستلام: 16 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 01 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 19 أكتوبر 2020