معوّقات التعليم والتعلّم عن بُعد في التعليم الحکومي بدولة الکويت أثناء تفشي جائحة فيروس کورونا المستجد (کوفيد-19) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الکويت: دراسة استطلاعية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الکويت - الکويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرّف إلى المعوّقات التي حالت المؤسّسات التربوية الحکومية في دولة الکويت خلال الفترة الاحترازية - أثناء أزمة انتشار جائحة فيروس کورونا المستجد في البلاد - من التمکّن من مواصلة تأمين/تقديم خدماتها التربوية الأساسية لمستفيديها في البيئة الافتراضية وفق استراتيجية التعليم والتعلّم عن بُعد، وبالاستعانة بوسائل وأدوات وتطبيقات وخدمات وموارد وشبکات تکنولوجيا المعلومات والاتّصالات الخاصة بمنهجية التعليم والتعلّم الإلکتروني و/أو التعليم والتعلّم الشبکي و/أو التعليم والتعلّم المتنقّل، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الکويت. ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تصميم استبانة لتحديد المعوّقات في ثلاثة مجالات: المجال اللوجستي، والمجال الأکاديمي، والمجال الإداري، ولبيان درجة تأثير کلٍ منها. وتحديد فيما إذا کانت بعض المتغيّرات المستقّلة (الجنس، الجنسية، التخصّص، نوع الکلية، سنوات الخبرة) تُحدث فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α0.05) بين متوسّطي درجة استجابة أعضاء هيئة التدريس للاستبانة المُعدّة لهذا الغرض. شملت عيّنة الدراسة 495 عضواً من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الکويت، وقدّ وزّعت عليهم أداة الدراسة (الاستبانة) في الفصل الدراسي الثاني من العام الأکاديمي 2019/2020م لغرض جمع البيانات، ومن ثَم استخدمت الأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية لمُعالجة البيانات وتحليلها واستخراج نتائج الدراسة.وأظهرت النتائج أنّ المعوّقات بمجالاتها/أبعادها الثلاثة لها درجة تأثير "کبيرة" (م = 3.37، ن.م = 0.75، RII = 0.67)؛ حيث أبدى أعضاء هيئة التدريس موافقة "متوسّطة-مرتفعة" على جميع العوامل المؤثّرة والمُدرجة ضمن المجالات/الأبعاد الثلاثة. وقد حازت المعوّقات الإدارية على أعلى المتوسّطات وبدرجة تأثير "کبيرة جدا" (م = 4.04، ن.م = 0.81، RII = 0.81)، تلتها المعوّقات الأکاديمية وبدرجة تأثير "کبيرة" (م = 3.23، ن.م = 0.92، RII = 0.65)، ومن ثمّ المعوّقات اللوجستية وبدرجة تأثير "متوسّطة" (م = 2.84، ن.م = 1.03، RII = 0.57). کما أشارت النتائج أيضاً إلى وجود أثر دال إحصائياً لمتغيّرات الجنس والجنسية والتخصّص ونوع الکلية. وخَلُصت الدراسة إلى عدد من التوصيات.     

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles to Distance Teaching and Learning in the State of Kuwait’s Public Education During the Outbreak of the Coronavirus (COVID-19) Pandemic from the Viewpoint of Faculty Members at Kuwait University: An Analytical Exploratory Study

المؤلف [English]

  • ammar safar
Department of Curricula and Teaching Methods College of Education - Kuwait University - Kuwait
المستخلص [English]

This study aimed to identify the obstacles that prevented governmental educational institutions in the State of Kuwait in the precautionary period - during the crisis of the outbreak of the emerging Coronavirus (COVID-19) pandemic in the country - to be able to continue to provide/facilitate basic educational services to its beneficiaries in the virtual environment according to distance teaching/learning strategy; through the employment of e-teaching/learning and/or online teaching/learning and/or mobile teaching/learning approaches; by using information and communication technology (ICT) tools, apps, services, resources, and networks; from the viewpoint of faculty members at Kuwait University. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed identifying the obstacles in three domains/dimensions: logistical, academic, and administrative, and then indicating the degree of influence of each. The study also attempted to determine whether some independent/factor variables (e.g., gender, nationality, type of major, type of college, and teaching experience) contribute in statistically significant differences at the 0.05 level (α ≤ 0.05) between the average scores of the faculty members’ responses. A stratified sample of 495 faculty members at Kuwait University willingly participated in the study. The data were collected in the spring semester of the 2019/2020 academic year. A set of descriptive and inferential statistics were employed to analyze the data. The results indicated that the three domains of obstacles showed a “large” degree of influence (M = 3.37, SD = 0.75, RII = 0.67); where the faculty members expressed a “medium-high” approval of all influencing factors listed in the three domains. Administrative obstacles attained the highest mean scores with a “very large” effect degree (M = 4.04, SD = 0.81, RII = 0.81), followed by academic obstacles with a “large” effect rate (M = 3.23, SD = 0.92, RII = 0.65), then the logistical obstacles with a “moderate” effect size (M = 2.84, SD = 1.03, RII = 0.57). The findings also revealed several statistically significant differences among the constituents regarding some independent/factor variables (i.e., gender, nationality, type of major, and type of college). The study concluded with a few recommendations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Coronavirus (COVID-19) Pandemic
  • Educational Implications
  • Obstacles of Distance Teaching and Learning
  • Obstacles of Electronic Teaching and Learning
  • PreK-12 Education
  • Post-secondary Education
  • State of Kuwait
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2057-2105
  • تاريخ الاستلام: 10 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 29 سبتمبر 2020