ضعف التمکن التکنولوجى لدى الطالب المعلم بکلية التربية بجامعة الملک خالد وأثره على أدائه الاکاديمى في التربية الميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه في تکنولوجيا التعليم- أستاذ مساعد قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية- جامعة الملک خالد- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث :
          هدفت البحث إلى معرفة نقاط الضعف التکنولوجى لدى الطالب المعلم بکلية التربية - جامعة الملک خالد، وأسباب هذا الضعف ، وتقديم مقترحات تهدف لمعالجته لدى الطلاب أثناء مدة التربية العملية.
منهجية البحث :
          تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي کونه الأنسب لطبيعة البحث وتحقيق أهدافه، وذلک من خلال إجراء البحثالتحليلى لأهمية تقنيات التعليم والتمکن التکنولوجى لدى طلبة کلية التربية- جامعة الملک خالد ، أيضاً تم استخدام المنهج التجريبي متمثلا فى استخدام تصميم المجموعة الواحدة في إجراءتها وفقًا لطبيعة البحث.
عينة البحث :
           تکونت عينة البحث من (30) طالباً من طلاب البکالوريوس بالمستوى الثامن والذين يقومون بدراسة مقرر" الوسائل وتقنيات التعليم" " في الفصل الدراسي الثاني من العام 1440– 1441هـ/ 2020\2021 م .
نتائج البحث :
           تم التأکد من صدق الأدوات وثباتها بالطرق الإحصائية المناسبة، وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي أظهرت النتائج وجود تدني فى مستوى التحصيل والمهام المعرفية والأدائية للطلاب حول تکنولوجيا التعليم,  حيث بلغت نسبة المتفوقين 31% فقط ، والنسبة الأغلب من الطلاب کانت متوسطة حيث بلغت 69% . کما تبين وجود ضعف في واقع استخدام وتوظيف تقنيات التعليم وخاصة الحديثة منها، حيث کانت نسب توظيف الطلاب لبعض برامج الحاسب الآلي في العملية التعليمية متواضعة جدا ، وفي ضوء النتائج قدم الباحث العديد من التوصيات والمقترحات لعلاج هذا الضعف فى المهام المعرفية والأدائية والتمکن التکنولوجى وتوظيف تقنيات التعليم فى التعليم بالمدارس اثناء التدريب الميدانى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Weak technological mastery of the student teacher at the College of Education at King Khalid University and its impact on his academic performance in field education

المؤلف [English]

  • HASSAN nasr
PhD in Educational Technology - Assistant Professor, Department of Educational Technology College of Education - King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The research aimed to find out the technological weaknesses of the student teacher at the College of Education - King Khalid University, and the reasons for this weakness, and to present proposals aimed at addressing it among students during the period of practical education.
Research Methodology:
The descriptive analytical approach was used as it was the most appropriate to the nature of the research and to achieve its objectives, by conducting analytical research on the importance of educational techniques and technological empowerment among students of the College of Education - King Khalid University. The experimental method was also used in the form of using one group design in its conduct according to the nature of the research.
The research sample:
The research sample consisted of (30) students from eighth-level bachelor’s students who study the “Teaching Means and Techniques” course in the second semester of the year 1440-1441 AH / 2020/2021 AD.
Research results:
The validity and reliability of the tools were confirmed by appropriate statistical methods, and after conducting the statistical analysis process, the results showed a decline in the level of achievement and cognitive and performance tasks for students about educational technology, where the percentage of students who excelled was only 31%, and the majority of students were average, reaching 69%. It was also found that there is a weakness in the reality of using and employing educational technologies, especially the modern ones, as the rates of student employment of some computer programs in the educational process were very modest, and in light of the results the researcher presented many recommendations and proposals to treat this weakness in the cognitive and performance tasks and technological mastery and the employment of educational techniques In education in schools during field training.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Teaching techniques
  • technological mastery
  • and practical education
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2375-2422
  • تاريخ الاستلام: 01 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 16 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 01 أكتوبر 2020