مستوى نواتج التعلم الإبداعي لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية بمحافظة جدة في ضوء تطبيق تعليم STEM

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مديرة إدارة الموهوبات بتعليم جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوى نواتج التعلم الإبداعي لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية في ضوء تطبيق تعليم STEM بأبعاد ثلاثة هي عمليات التفکير، والأداء المهاري، واتجاهات التحصيل. استخدمت الباحثة في هذه البحث المنهج الوصفي التحليلي. تمثلت عينة البحث في (100) طالب وطالبة من فصول ومدارس الموهوبين بمحافظة جدة بالمرحلة الثانوية. تم بناء استبيان لقياس نواتج التعلم الإبداعي للطلاب الموهوبين، لتقييم نواتج التعلم الإبداعي لدى الطلاب الموهوبين في مدارس رعاية الموهوبين.
أشارت النتائج إلى أن مستوى الطلاب الموهوبين في نواتج التعلم الإبداعي جاء بمستوى مرتفع في المستوى العام وفي کل الأبعاد، حيث جاء بالمرکز الأول مجال " الأداء المهاري" يليه "عمليات التفکير"، ثم "اتجاهات التحصيل"، کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق بين متوسطات درجات استجابات الطلاب الموهوبين حول مستوى نواتج التعلم الإبداعي تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ومتغير نظام البحث.
في ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث قدمت الباحثة عدة توصيات منها: ضرورة تصميم برامج إثرائية في ضوء منحى STEM لتنمية نواتج التعلم الإبداعي لدى الطلاب الموهوبين، وأهمية تبني برامج تدريبية لمعلمي الموهوبين من اجل تنمية مهاراتهم في مجال تعليم التفکير الإبداعي لدى الموهوبين، وضرورة توفير حوافز معنوية ومادية للطلاب الموهوبين المبدعين لتشجيعهم على الإبداع..

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of creative learning outcomes for gifted students at the secondary stage in Jeddah Governorate in light of STEM education application

المؤلف [English]

  • noura alqamdy
Director of the Department of Giftedness Education Jeddah Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of the research is to identify the level of creative learning outcomes for gifted students at the secondary level in light of applying STEM education in three dimensions: thinking processes, skill performance, and achievement emotions. In this study, the researcher used the descriptive analytical method. The sample of the research consisted of (100) male and female students from gifted classes and schools in Jeddah Governorate, at the secondary stage. A questionnaire was built to measure creative learning outcomes for gifted students, to evaluate creative learning outcomes for gifted students in gifted care schools.
The results indicated that the level of talented students in the products of creative learning came at a high level in the general level and in all dimensions, where the first place came in the field of "skill performance" followed by "thinking processes", then "emotions of achievement", and the results indicated that there were no differences between The mean scores of the responses of gifted students about the level of creative learning outcomes are attributed to the gender variable and the variable of the study system.
       In light of the results of the study results, the researcher made several recommendations, including: the necessity of designing enrichment programs in the light of the STEM approach to develop creative learning outcomes for gifted students, the importance of adopting training programs for gifted teachers in order to develop their skills in the field of creative thinking education for the gifted, and the need to provide incentives Moral and material for talented and creative students to encourage them to creativity ..

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creative Learning Outcomes
  • Gifted Students
  • STEM education
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2423-2454
  • تاريخ الاستلام: 05 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 09 أكتوبر 2020