واقع تطبيق قائدات مدارس التعليم العام الحکومي بمدينة مکة المکرمة للقيادة الأصيلة وأثرها في التجديد المدرسي لتحقيق رؤية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ إدارة وتخطيط التعليم العالي المشارک بقسم الإدارة التربوية والتخطيط کلية التربية - جامعة أم القرى المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد درجة تطبيق القيادات بمدارس التعليم العام الحکومي للبنات بمدينة مکة المکرمة للقيادة الأصيلة بأبعادها، وعلاقتها بالتجديد المدرسي في ضوء رؤية (2030). وقد استخدمت المنهج الوصفي، والاستبيان کأداة لجمع معلوماتها، وتم تطبيقه على عينة عشوائية طبقية متناسبة من الوکيلات والمساعدات الإداريات والمعلمات بهذه المدارس. وقد أظهرت نتائجها التالي: أن تطبيق القيادات المدرسية للقيادة الأصيلة في عمومه وعلى مستوى الأبعاد قد جاء بدرجة عالية، کما أن تطبيق التجديد المدرسي في ضوء رؤية (2030)بمجالاته المحددة بالدراسة قد جاء بدرجة عالية أيضاً، کما أظهرت وجود علاقة إيجابية قوية بين تطبيق القيادة الأصيلة والتجديد المدرسي بمجالاته، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05α) بين استجابات عينة الدراسة في تحديد درجة تطبيق أبعاد القيادة الأصيلة تعزى لمتغير المرحلة الدراسية ، ولم تُظْهِر فروقاً دالة إحصائياً لمتغيري : سنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي.
          وقد أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات؛ منها: تقديم برنامج تدريبي متکامل بصورة دورية لتطوير القيادات المدرسية وفق قيم وممارسات القيادة الأصيلة؛ سواء القدامى منهم أو الجدد. وقيام القيادات بالتقييم المستمر لممارساتها من خلال أخذ التغذية العکسية من منسوبات المدرسة؛ لمراجعة مواقفها بصورة مستمرة تدعم وتعدل من سلوکياتها وتوجهاتها التجديدية للمنظومة التعليمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of applying Authentic leadership among public schools' leaders at Makkah Al- Mukarramah and its impact in school's renewal to achieve the 2030 vision

المؤلف [English]

  • hayat alharby
Associate Professor of Higher Education Administration and Planning, Department of Educational Administration and Planning, College of Education - Umm Al-Qura University Saudi Arabia
المستخلص [English]

            The study aimed to determine the degree of application of leaders in public education schools for girls in the city of Makkah Al-Mukarramah to authentic leadership in its dimensions, and its relationship to school renewal in light of the vision of (2030). The descriptive method, and the questionnaire were used as tools to collect its information, which were applied to a proportional stratified random sample of deputies Leaders, administrative assistants, and teachers of these schools. The results have shown the following:  the school leaders ’application of authentic leadership in general and at the level of dimensions has come to a high degree, and that the application of school renewal in light of the 2030 vision in its specific fields of study also came with a high degree. It also showed that there is a strong positive relationship between the application of Authentic leadership and school renewal in its fields, with statistically significant differences at the level of (0.05≤ α) between the responses of the study sample in determining the degree of application of the dimensions of the authentic leadership due to the educational stage variable, and there were no statistically significant differences for the two variables: years of experience and job title.
 
            The study made several recommendations: Providing an integrated training program periodically to develop school leaderships in accordance with the Authentic leadership values ​​and practices. The leaders continuous evaluation of their practices by taking feedback from the school’s employees to review their positions on an ongoing basis supports and modifies their renewal behavior to the educational system.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Authentic leadership
  • School renewal
  • School leaders
  • Vision (2030)
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2547-2605
  • تاريخ الاستلام: 07 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 27 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2020