معوقات تطبيق البحث النوعي في المجال التربوي بجامعة الملک سعود

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک بقسم السياسات التربوية کلية التربية، جامعة الملک سعود الرياض، المملکة العربية السعودية

المستخلص

         هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن أهم معوقات تطبيق الباحثين أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة الملک سعود للبحث النوعي في المجال التربوي، کما وهدفت إلى الکشف عن الفروق الدالة إحصائيا إن وجدت في استجابة العينة تعزى لمتغيري الجنس والرتبة العلمية. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة  تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال تطبيق الاستبانة على 130 عضو هيئة تدريس وعضوة من الباحثين والباحثات على رتبة أستاذ دکتور، أستاذ مشارک، وأستاذ مساعد، بکل من الأقسام التربوية: السياسات التربوية، الإدارة التربوية، التربية الخاصة، وعلم النفس. وقد أظهرت  النتائج أن أهم المعوقات التي حصلت على استجابة العينة بدرجة کبيرة جدا هي: نفسية، تدريبية، مهارية، وميدانية، کما وأظهرت فروقا دالة إحصائيا في استجابة العينة لصالح الذکور، ولأصحاب الرتبة العلمية الأقل. وبناءً على النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات، وطرحت عدة مقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles to applying qualitative research in the educational field at King Saud University

المؤلف [English]

  • noura alqahtany
Associate Professor, Department of Educational Policies College of Education, King Saud University, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to uncover the most important obstacles to the application of researchers, faculty members in the College of Education at King Saud University, to qualitative research in the educational field. It also aimed to uncover statistically significant differences, if any, in the response of the sample due to the variables of sex and academic rank. To achieve the objectives of this study, the descriptive and analytical approach was used by applying the questionnaire to 130 faculty members of the researchers at the rank of professor, associate professor, and assistant professor, in each of the educational departments: educational policies, educational administration, special education, and psychology. The results showed that the most important obstacles that got to the sample response to a very large extent are: psychological, training, skill, and field, and they showed statistically significant differences in the response of the sample in favor of males and those with a lower academic rank. Based on the results, the study presented a set of recommendations and made several proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Obstacles
  • qualitative research
  • researchers
  • faculty members
  • the educational field
  • universities
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 2637-2676
  • تاريخ الاستلام: 10 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 25 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2020