دراسة مقارنة لبرامج ريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في کلا من الولايات المتحدة الأمريکية والصين وفنلندا وإمکانية الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق

المستخلص

    هدفت الدراسة إلي استعراض الأسس النظرية والفکرية لريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في الأدبيات التربوية المعاصرة ، وتبيان أهم ملامح برامج ريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في کل من الولايات المتحدة الأمريکية والصين وفنلندا في ضوء القوي و العوامل الثقافية المؤثرة،واستعراض أهم أوجه الشبه والإختلاف في برامج ريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في کل من الولايات المتحدة الأمريکية والصين وفنلندا، ثم عرض واقع برامج ريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في مصر ، وأخيرا تقديم تصور المقترح لبرنامج لريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء خبرة کل من الولايات المتحدة الأمريکية والصين وفنلندا بما يتناسب والسياق الثقافي المصري، واستخدمت الدراسة المنهج المقارن بمدخله الوصفي التحليلي ، وتوصلت الدراسة إلي العديد من النتائج أهمها تصور المقترح لبرنامج لريادة الأعمال بالتعليم قبل الجامعي في مصر في ضوء خبرة کل من الولايات المتحدة الأمريکية والصين وفنلندا بما يتناسب والسياق الثقافي المصري .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparative study of entrepreneurship programs in pre-university education in the United States of America, China and Finland, and the possibility of benefiting from them in Egypt

المؤلف [English]

  • ekram diab
Teacher of comparative education and educational administration Faculty of Specific Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The study aimed to review the theoretical and intellectual foundations of entrepreneurship in pre-university education in contemporary educational literature, and to clarify the most important features of entrepreneurship programs in pre-university education in the United States of America, China and Finland in the light of strong and influencing cultural factors, and review the most important similarities and differences in leadership programs Business in pre-university education in each of the United States of America, China and Finland, then presenting the reality of entrepreneurship programs in pre-university education in Egypt, and finally presenting the proposed vision for a program of entrepreneurship in pre-university education in Egypt in the light of the experience of each of the United States of America, China and Finland in proportion to the context The Egyptian cultural, and the study used the comparative approach with its descriptive analytical approach, and the study reached many results, the most important of which is the proposed perception of a program for entrepreneurship in pre-university education in Egypt in the light of the experience of the United States of America, China and Finland in a way that suits the Egyptian cultural context.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : entrepreneurship
  • programs
المجلد 80، العدد 80 - الرقم المسلسل للعدد 80
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2020
الصفحة 296-371
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 30 أكتوبر 2020