مستويات التفکير الإحصائي في مقاييس النزعة المرکزية ( الوسط، الوسيط، المنوال) لدى طلاب الصف الثامن في الأردن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الأداب- جامعة الزيتونة الأردنية المملکة الأردنية الهاشمية

المستخلص

        سعت هذه الدراسة إلى الکشف عن مستويات التفکير الإحصائي في مقاييس النزعة المرکزية لدى طلاب الصف الثامن في الأردن، وهدفت الدراسة إلى تقصي الإختلاف في أداء الطلاب على إختبار مستويات التفکير الإحصائي بإختلاف مقياس النزعة المرکزية ( وسط، وسيط، منوال). تکونت عينة الدراسة من( 186) طالبا وطالبة من طلاب الصف الثامن في محافظة إربد شمال الأردن. لتحقيق أهداف الدراسة تم بناء أختبار متعلق بمقاييس النزعة المرکزية الثلاثة، وغطي هذا الإختبار المهارات الإحصائية الأربع (وصف البيانات، تنظيم البيانات، تمثيل البيانات، تحليلي البيانات وتفسيرها). وإعد هذا الإختبار لقياس مستويات التفکير الإحصائي الأربعة وهي: الذاتي والإنتقالي والکمي والتحليلي. أشارت نتائج تصنيف الطلاب حسب المهارة الإحصائية إلى أن أعلى متوسط  حصل عليه الطلاب کان لمهارة تنظيم المعلومات وبلغ (3.1) وتم تصنيفهم في هذه المهارة في المستوى الکمي، بينما صنف الطلاب في مهاراتي (  وصف البيانات(2.2)، وتمثيل البيانات(1.8)  ) في المستوى الإنتقالي، وصنفوا في مهارة تحليل البيانات وتفسيرها في المستوى الذاتي حيث حصلوا على أدنى متوسط وبلغ (1.3). وغاب المستوى التحليلي في أي من المهارات الأربعة.
            کما أشارت النتائج إلى وجود إختلاف ذي دلالة إحصائية في أداء الطلاب على الإختبار بإختلاف مقياس النزعة المرکزية، إذ تبين أن أداء الطلاب کان لصالح  مفهوم المنوال مقارنة مع مفهومي الوسط والوسيط، بينما کان لصالح  مفهوم الوسط  مقارنة مع مفهوم الوسيط. وأوصت الدراسة بضرورة مراعاة معلمو الرياضيات لمستويات التفکير الإحصائي لدى طلبتهم لما لذلک من أهمية في تطوير تعلم الطلاب لمقاييس النزعة المرکزية بشکل خاص و للمفاهيم الإحصائية بشکل عام.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Levels of Statistical Thinking in the Measures of Central Tendency ( mean , median, and mode) among Eighth-Graders in Jordan

المؤلف [English]

  • ZIAD ALNEMRAWY
Faculty of Arts - Al-Zaytoonah University of Jordan the Hashemite Kingdom of Jordan
المستخلص [English]

This study sought to reveal the levels of statistical thinking in the measures of central tendency among eighth-graders in Jordan. The aim of the study was to investigate the differences in students’ performance on a statistical thinking test according to the measures of central tendency (mean, median, and mode).
The study sample consisted of 186 eighth-graders in the governorate of Irbid in Northern Jordan. For the purposes of this research, a test was designed that covered the three measures of central tendency as well as the four basic statistical skills (describing data, organizing data, representing data, analyzing and interpreting data). The test was intended to measure the four levels of statistical thinking (idiosyncratic, transitional, quantitative and analytical thinking).
The resulting classification of students in terms of statistical skills revealed that the highest mean achieved by students was for the skill of organizing data at (3.1) so this skill was classified at the quantitative level among students. Moreover, the students’ skills of describing data (2.2) and representing data (1.8) were classified at the transitional level. With regard to the skill of analyzing and interpreting data, students were classified at the idiosyncratic level, and this skill had the lowest mean (1.3). In addition, it should be noted that students did not achieve the level of analytical thinking in any of the skills.
Research findings revealed a significant difference in students’ performance on the measures of central tendency test. It became clear that the students were more competent in the concept of mode than they were in the two concepts of mean and median; furthermore, students were more competent in the concept of the mean than that of the median.
This study highlighted the need for mathematics teachers to consider students’ varying levels of statistical thinking due to the significance of these levels in the development of students’ learning of the measures of central tendency specifically and the concepts of statistical thinking in general.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • : statistical thinking
  • measures of Central Tendency
المجلد 80، العدد 80 - الرقم المسلسل للعدد 80
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2020
الصفحة 1215-1245
  • تاريخ الاستلام: 10 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 25 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 17 نوفمبر 2020