دراسة مقارنة لمدخل الإدارة المرتکزة إلى المدرسةSBM والمحاسبية في کل من الولايات المتحدة الأمريکية واستراليا وإمکان الإفادة منها في المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية جامعة الطائف - جامعة سوهاج

المستخلص

مما لاشک  فيه أن التحولات والتغيرات العالمية ستلقى بظلالها على إدارة التعليم وتمويله في الدول المختلفة من حيث العلاقة بين المستويات الإدارية المختلفة، وتعامل تلک المستويات الإدارية مع القوى البشرية (المعلمين والطلاب والإداريين والخدمات المعاونة وأولياء أمور الطلاب وغيرهم)، وفي تفاعلها مع البيئة والمجتمع؛ إذ يواجه العالم اليوم العديد من الصعوبات والتغيرات التي تطالب نظم التعليم وإدارتها بالجودة والکفاءة والفعالية وهذا لن يتأتى إلا عن طريق استغلال وتوظيف إمکانات وجهود جميع المسئولين عن التعليم والتوسع في تفويض السلطات والمسئوليات والمشارکة في اتخاذ وصنع القرار التعليمي، وتبني مداخل إدارية جديدة لمواجهة التحديات والمتغيرات التي تطرأ على المدرسة (حسين، سلامة عبد العظيم، 2006، 280)
وفي ضوء ما سبق يتضح أن الإدارة المرتکزة إلى المدرسة SBM  أصبحت أکبر حرکة إصلاح نالت قبولاً شعبياً واسعاً المدى في العقد الماضي واعتبرتها دول العالم من ضمن مجموعة من الإستراتيجيات الرامية إلى تحسين وتوفير جودة الخدمات التعليمية وتحقيق اللامرکزية في التعليم وصنع القرار من خلال إشراک الوالدين وأعضاء المجتمع المحلي والمعلمين وزيادة استقلال المدارس وإدارتها ذاتياً وتحسين الأداء الأکاديمي للطلاب وزيادة الاستجابة للاحتياجات المحلية وإتاحة الفرص الکافية للمدارس والمحليات لتحديد محتوى مناهجها وتخصيص وإدارة مواردها والارتقاء بمستوى أداء الطلاب؛ ومن ثم إتاحة مبدأ الشفافية والمسائلة/ المحاسبية التعليمية ( United Nations Development Programme,2011,pp4-6)
ولهذا جاءت الدراسة الحالية للاستفادة من الخبرات الناجحة المتميزة في تطبيق الإدارة المرتکزة إلى المدرسة ودعمها للمحاسبية في کل من  في کل من الولايات المتحدة الأمريکية واستراليا بهدف الاستفادة من هذه خبراتهما في تطوير الإدارة المدرسية وضمان جودة الفعالية والمحاسبية المدرسية في المملکة العربية السعودية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

comparative study of the approach to SBM-based management and accounting in the United States of America and Australia and its benefit in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • ahmed khalaf
Professor of Comparative Education and Educational Administration Taif University - Sohag University
المستخلص [English]

There is no doubt that global shifts and changes will cast a shadow over the management and financing of education in different countries in terms of the relationship between the different administrative levels, and those administrative levels deal with human forces (teachers, students, administrators, support services, students' parents and others), and in their interaction with the environment and society. The world today faces many difficulties and changes that demand education systems and their management with quality, efficiency and effectiveness, and this will only come by exploiting and employing the potential and efforts of all those responsible for education, expanding the delegation of powers and responsibilities, participating in educational decision-making and making, and adopting new administrative approaches to face the challenges and changes that It occurs in the school (Hussein, Salama Abdel-Azim, 2006, 280)
In light of the foregoing, it is clear that SBM has become the largest reform movement that won widespread popular acceptance in the past decade and was considered by the countries of the world as part of a set of strategies aimed at improving and providing the quality of educational services and achieving decentralization in education and decision-making by involving parents and members of society Local teachers and teachers, increasing school independence and self-management, improving students ’academic performance, increasing responsiveness to local needs, providing schools and localities with adequate opportunities to define the content of their curricula, allocating and managing their resources and improving students’ performance; And then making the principle of educational transparency and accountability / accountability available (United Nations Development Program, 2011, pp4-6)
That is why the current study came to benefit from the distinguished successful experiences in the application of school-based management and its support for accountability in both the United States of America and Australia, with the aim of benefiting from these experiences in developing school administration and ensuring the quality of school effectiveness and accountability in the Kingdom of Saudi Arabia.

المجلد 48، العدد 48 - الرقم المسلسل للعدد 48
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2017
الصفحة 1-129
  • تاريخ الاستلام: 25 فبراير 2017
  • تاريخ المراجعة: 12 مارس 2017
  • تاريخ القبول: 26 مارس 2017