فاعلية التدريس المصغر في إکساب طالبات برنامج دبلوم التربية العام بعض مهارات التدريس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد مشرفة قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة حائل- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية التدريس المصغر في إکساب الطالبات المعلمات قبل الخدمة ببرنامج دبلوم التربية العام بعض مهارات التدريس، وبالتالي الإجابة عن الأسئلة التالية:
ما فاعلية التدريس المصغر في إکساب الطالبات المعلمات مهارة التهيئة؟
ما فاعلية التدريس المصغر في إکساب الطالبات المعلمات مهارة توجيه الأسئلة الصفية؟
ما فاعلية التدريس المصغر في إکساب الطالبات المعلمات مهارة الغلق؟
 تألف مجتمع الدراسة من طالبات برنامج دبلوم التربية العام بالمستوى الثاني واللاتي يقمن بالتطبيق الميداني والبالغ عددهن (143 طالبة)، وقد تکونت عينة البحث من (64 طالبة معلمة)، بواقع (32 طالبة معلمة) بالمجموعة التجريبية و(32طالبة معلمة) بالمجموعة الضابطة.
تم حساب معامل الثبات لأداة الدراسة باستخدام معامل الثبات کرونباخ ألفا وقد بلغت 0.88، وقد استخدم التصميم شبه التجريبي وهو تصميم المجموعة الضابطة غير المتکافئة non equivalent control group design  .
وقد أسفرت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (α≤0.05) في إکساب الطالبات المعلمات مهارة التهيئة باستخدام إستراتيجية التدريس المصغر وأقرانهم ولصالح المجموعة التجريبية، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (α≤0.05) في إکساب الطالبات المعلمات مهارة طرح الأسئلة الصفية باستخدام إستراتيجية التدريس المصغر وأقرانهم ولصالح المجموعة التجريبية، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (α≤0.05) في إکساب الطالبات المعلمات مهارة الغلق باستخدام إستراتيجية التدريس المصغر وأقرانهم ولصالح المجموعة التجريبية
وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة اعتماد استخدام استراتيجية التدريس المصغر بالمؤسسات التربوية وبالجامعات وکليات التربية المعنية بتدريب الطلاب المعلمين قبل الخدمة وأثناء الخدمة لما في ذلک من أثر ايجابي على المهارات التدريسية المکتسبة باستخدام هذه الاستراتيجية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Micro-teaching in Student Teachers’ Acquisition of Some Teaching Skills in the General Education Diploma Program

المؤلف [English]

  • hala abo elnady
Assistant Professor of Curriculum and Instruction Supervisor of the Department of Curricula and Teaching Methods College of Education, University of Hail - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of micro-teaching in the student teachers’ acquisition of some teaching skills in the pre-service General Education Diploma program, and thus answer the following questions:
What is the effectiveness of micro-teaching in the student teachers’ acquisition of the preparation skill?
What is the effectiveness of micro-teaching in the student teachers’ acquisition of the classroom questioning skill?
What is the effectiveness of micro-teaching in the student teachers’ acquisition of the closure skill?
            The study group consisted of the General Education Diploma Program students at the second level who were performing field training and their number was (143 students), and the research sample included (64 student teachers) of which (32 student teachers) were in the experimental group and (32 student teachers) in the control group.
The reliability coefficient of the study tool was calculated using Cronbach's alpha reliability coefficient and it stood at 0.88, and the semi-empirical design was used which is the non equivalent control group design.
Results of the study showed that there are statistically significant differences at (α≤0.05) in the student teachers’ acquisition of the preparation skill by using the micro-teaching strategy and their peers in favor of the experimental group, and there were also statistically significant differences at (α≤0.05) in the student teachers’ acquisition of the classroom questioning skill by using the micro-teaching strategy and their peers in favor of the experimental group, and there were also statistically significant differences at (α≤0.05) in the student teachers’ acquisition of the closure skill by using the micro-teaching strategy and their peers in favor of the experimental group.
The study concluded with a set of recommendations most important of which is the need to adopt the use of the micro-teaching strategy in educational institutions, universities, and educational colleges concerned in training student teachers during their pre-service and in-service, because of the positive impact on the acquired teaching skills using this strategy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • micro-teaching
  • teaching skills
  • General Education Diploma Program
المجلد 46، العدد 46 - الرقم المسلسل للعدد 46
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2016
الصفحة 85-111
  • تاريخ الاستلام: 10 يوليو 2016
  • تاريخ المراجعة: 26 يوليو 2016
  • تاريخ القبول: 20 أغسطس 2016