فعالية استخدام الخرائط الذهنية في تنمية عمليات العلم والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمات الصفوف الأولية قبل الخدمة في ضوء بعض الأساليب المعرفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعتي حائل وکفر الشيخ

2 أستاذ مساعد بقسم الصفوف الأولية جامعة حائل- المملکة العربية السعودية

المستخلص

      تهدف الدراسة الى التعرف على "فعالية استخدام الخرائط الذهنية فى تنمية عمليات العلم والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمات الصفوف الاولية قبل الخدمة فى ضوء بعض الاساليب المعرفية"، ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم اختيار عينة مکونة من( 125) طالبات المستوى الثامن قسم الصفوف الاولية (معلمات ما قبل الخدمة) وتقسيمهن الى مجموعتين إحداهما تجريبية( 63) طالبة تدرسن باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية والأخرى تدرس بالطريقة المعتادة ( 62) وتم استخدام عدداً من الأدوات هى: اختبار لقياس عمليات العلم الأساسية مقياس اتجاهات نحو مهنة التدريس (من إعداد الباحثان)،واختبار تزاوج الاشکال المألوفة   (إعداد حمدى الفرماوى :1985)، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبه التجريبي والمتمثل في المقارنة بين نتائج المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدى  للتحقق من مدى تحقيق الاستراتيجية لأهدافها بعد التطبيق على الطالبات. وبعد تحليل البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS توصلت الدراسة للنتائج التالية:

·        توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية فى عمليات العلم ، والإتجاه نحو مهنة التدريس ترجع إلى استراتيجية الخرائط الذهنية.
·        لا يوجد تأثير دال إحصائيا للأسلوب المعرفى (متروي/مندفع) في عمليات العلم، والإتجاه نحو مهنة التدريس، بمعنى أن أداء المترويات لا يختلف عن أداء المندفعات.
·        لا يوجد تأثير دال إحصائيا للتفاعل بين استراتيجية التدريس والأسلوب المعرفي(متروي/مندفع)  فى عمليات العلم ، والاتجاه نحو مهنة التدريس .

        وتوصلت الدراسة لعدداً من التوصيات والمقترحات من أهمها: صياغة المقررات فى ضوء استراتيجية الخرائط الذهنية لتسهيل تحصيلها على الطالبات بالجامعة کلما أمکن ذلک، ودمج استراتيجية الخرائط الذهنية ضمن برامج تنمية المعلمين والمعلمات مهنياً, وتدريبهم على تخطيط وتنفيذ الدروس باستخدامها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effective Use of Mental Maps to Develop Processes of Science and the Movement towards the Teaching Profession of Primary Grades (Would-be) Female Teachers in the light of some Cognitive Methods

المؤلفون [English]

  • mahmoud abdelaziz 1
  • shimaa rehab 2
1 Professor of Curriculum and Instruction, College of Education Universities of Hail and Kafr El Sheikh
2 Assistant Professor, Department of Primary Classes University of Hail - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

   Study aims to identify the "effective use of mind maps to the development of science processes and the trend towards the teaching profession at the primary grades teachers by the service in light of some of the cognitive styles', and to achieve the goal of this study was selected a sample of 125 students of eighth-level department preliminary rows (parameters pre-service) and Tqsimhn into two groups, one experimental (63 students) Tdersen using mental maps strategy and the other taught the usual way (62) has been used a number of tools are: a test to measure the basic science operations trends scale towards the teaching profession (prepared Albahithan ), and test mated formats familiar (Hamdy Faramawy setting: 1985), was used descriptive and analytical approach, and the approach quasi-experimental and of the comparison between the results of the experimental group in the tribal application and post test to verify the extent to which the strategic objectives after application to the students. After data analysis using SPSS statistical software study found the following results:

There are significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group students in science operations, and the trend towards the teaching profession due to mental maps strategy.
There is no statistically significant effect of cognitive style (Mtroy / impulsive) Afeemilit science, and the trend towards the teaching profession, in the sense that the performance Almtroyat is no different from the performance Almndfat.
There is no statistically significant effect of the interaction between teaching method and cognitive strategy (Mtroy / impulsive) in the processes of science, and the trend towards the teaching profession.

   The study found a number of recommendations and proposals including: drafting decisions in the light of the mind maps a strategy to facilitate the collection to the students the university whenever possible, integrating mind maps strategy within the teachers' development programs professionally, and train them to plan and implement the lessons to use it.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mind Map
  • Science Processes
  • Attitude
  • Reflective/Impulsive
المجلد 46، العدد 46 - الرقم المسلسل للعدد 46
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2016
الصفحة 327-364
  • تاريخ الاستلام: 13 يوليو 2016
  • تاريخ المراجعة: 24 يوليو 2016
  • تاريخ القبول: 20 أغسطس 2016