الذکاءات المتعددة وعلاقتها بالتوافق النفسي والدراسي لدى طلاب السنة التحضيرية بجامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – کلية التربية جامعة الطائف - المملکة العربية السعودية

المستخلص

يهدفالبحث الحاليإلىالتعرفعلى نوع الذکاء ومستوىالتوافقالنفسي،والدراسيلدى طلابالسنة التحضيرية، وکذلک علاقة التوافق النفسي والدراسي بنوعية الذکاء ونوعية المسار(العلمي– والإنساني). تکونت عينة البحث من (189) طالباً وطالبة من طلاب السنة التحضيرية بجامعة الطائف من المسارين العلمي والإنساني. واستخدم الباحث للتحقق من صحة الفروض : مقياس التوافق الدراسي، إعداد الباحث، ومقياس قائمةالذکاءاتالمتعددة لماکينزي، ومقياس التوافق النفسي وهو من أبعاد مقياس" بل "للتوافق.
 وأشارت النتائج إلى أنه يوجد فروق دالة احصائية  بين الذکور والإناث في الذکاء المنطقي والذکاء الاجتماعي لصالح الذکور. ووجد فروق دالة احصائية بين الذکور والإناث في الذکاء اللغوي والذکاء الموسيقي والذکاء الطبيعي لصالح الإناث، ولم توجد بينهما فروق دالة احصائية في الأبعاد الأخري. وتوجد فروق دالة احصائية بين طلاب المسارين العلمي والإنساني في أبعاد ( الذکاء المنطقي - الذکاء الشخصي - الذکاء الطبيعي- الذکاء الوجودي ) لصالح طلاب المسار العلمي. وفي الذکاء اللغوي لصالح طلاب المسار الإنساني. ولا يوجد فروقاً بينهما على الأبعاد الأخري.
ولاتوجد فروق ذات دلالة احصائية بين الطلبة والطالبات في متغير التوافق الدراسي. في حين توجد فروق دالة احصائية بينهما على مقياس التوافق النفسي لصالح البنات. ويوجد فروق دالة احصائية لصالح المسار العلمي في متغيري التوافق النفسي والتوافق الدراسي.
وتوجد علاقة ارتباطية دالة احصائية بين أبعاد الذکاءات المتعدد والتوافق النفسي والدراسي لدي طلاب المسارين العلمي والإنساني وخاصة في المسار العلمي، وهذا يدل على أن  المسار العلمي أکثر  تفوقاً في الذکاءات المتعددة وأکثر توافقاً نفسياً ودراسياً.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Address : Multiple intelligences and its relationship with the academic and psychological adjustment at the preparatory year students at Taif University.

المؤلف [English]

  • saad mohamed
Assistant Professor - College of Education Taif University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

          The current research aims to identify the kind of intelligence and the level of psychological  And Academic adjustment, at the preparatory year students and the relationship of quality of intelligence and the quality of the track (scientific - and humanitarian .(research sample Identify of (189) students from the preparatory year at Taif University students from scientific and humanitarian tracks. The researcher used to verify hypotheses. : Academic adjustment scale prepared by the researcher , List of multiple intelligences scale for Mackenzie.  And psychological adjustment “Bill” scale.
         The results indicated that there are statistically significant differences between males and females in the logical intelligence and social intelligence in favor of males. And found statistically significant differences between males and females in linguistic intelligence, musical intelligence and natural intelligence in favor of females. There was no statistically significant differences among them in other dimensions. And found statistically significant differences between scientific and humanitarian tracks students in dimensions (logical intelligence – personal intelligence - natural intelligence existential intelligence) in favor of scientific track students. In linguistic intelligence in favor of the humanitarian track students. There is no difference between them on the other dimensions.
          There are no statistically significant differences between male and female students in the academic adjustment variable. While no statistically significant differences between them on the psychological adjustment scale in favor of girls. . There are significant differences in favor of the scientific track in the variables of psychological and academic adjustment .
       There are statistically significant correlation relationship between multiple intelligences  and psychological, academic adjustment for the students of scientific and humanitarian, especially in the scientific track . This shows that the scientific track more superior in multiple intelligences and more psychologically, academically adjustment.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Multiple Intelligences
  • psychological adjustment
  • academic adjustment
  • preparatory year students
المجلد 46، العدد 46 - الرقم المسلسل للعدد 46
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2016
الصفحة 365-395
  • تاريخ الاستلام: 12 يوليو 2016
  • تاريخ المراجعة: 25 يوليو 2016
  • تاريخ القبول: 21 أغسطس 2016