درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي بإدارة تبوک التعليميةلمتطلبات إدارة التغيير من وجهة نظر معلميهم وإدارييهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم أصول التربية تخصص إدارة تعليمية، السنة التحضيرية، جامعة تبوک - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي بإدارة تبوک التعليمية لمتطلبات إدارة التغيير من وجهة نظر معلمي وإداري هذه المدارس، إضافة إلي الکشف عن دلالة الفروق في تقديرات عينة الدراسة لواقع ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي بإدارة تبوک التعليمية لمتطلبات إدارة التغيير، والتي قد تُعزى لمتغير (الخبرة، والجنسية، والجنس، وطبيعة العمل) وقد توصلت الدراسة لنتائج عديدة منها: أن مديري مدارس التعليم الثانويب إدارة تبوک التعليمية يمارسون متطلبات إدارة التغيير بدرجة کبيرة، حيث حصل محور: (الأنظمة والسياسات الإدارية) على المرتبة (الأولى) بمتوسط حسابي (2.62) ومحور(تنمية وتطوير المعلمين) على المرتبة (الثانية) بمتوسط حسابي (2.60) ومحور(التخطيط الاستراتيجي) على المرتبة (الثانية مکررة) بمتوسط حسابي (2.60) ومحور(الهيکل التنظيمي) على المرتبة (الثالثة) بمتوسط حسابي (2.59) ومحور(الظروف والمتغيرات البيئة) على المرتبة (الرابعة) بمتوسط حسابي (2.56) کما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير(الجنسية، الجنس، طبيعة العمل) بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير (الخبرة) .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Identify the degree of practice secondary education schools’ Principals in Tabuk educational directorate to the variation management requirements from the perspective of teachers and administrators of these schools

المؤلف [English]

  • osama alsherif
Assistant Professor, Department of Pedagogy Major in Educational Administration, Preparatory Year, University of Tabuk - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to: Identify the degree of practice secondary education schools’ Principals in Tabuk educational directorate to the variation management requirements from the perspective of teachers and administrators of these schools , in addition to know the significance of differences in the study sample to the reality of the practice of secondary education schools principals in Tabuk educational directorate to the variation management requirements due to the variable estimates (experience, nationality, sex, and the nature of the work)The study found several results, including: the principals of secondary education schools in Tabuk educational directorate are practicing the variation management requirements significantly, where axis got: (regulations and administrative policies) ranked (first) with a mean (2.62) and axis (the development of teachers) ranked (II) with a mean (2.60) and axis (strategic planning) ranked (II repeatedly) with a mean (2.60) and axis (organizational structure) ranked (third) with a mean (2.59) axis (the circumstances and variables of the environment) ranked (IV) with a mean (2.56) and no statistically significant differences requirements due to the variables (nationality, sex, nature of work), while no significant differences due variable (experience)

الكلمات الرئيسية [English]

  • (variation management
  • secondary education
  • school principals)
المجلد 45، العدد 45 - الرقم المسلسل للعدد 45
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2016
الصفحة 73-134
  • تاريخ الاستلام: 19 إبريل 2016
  • تاريخ المراجعة: 30 إبريل 2016
  • تاريخ القبول: 20 مايو 2016