ثر إستراتيجية الرحلات المعرفية (ويب کويست) على تنمية مهارات التفکير فوق المعرفي والتحصيل المباشر والمؤجل لدى طالبات المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس المناهج وطرق التدريس من کلية الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر إستراتيجية الرحلات المعرفية ( ويب کويست) على تنمية مهارات التفکير فوق المعرفي والتحصيل المباشر والمؤجل لدى طالبات المرحلة الإعدادية، وللتحقق من ذلک تم إعداد مقياس مهارات التفکير فوق المعرفي والاختبار التحصيلى من إعداد الباحثتين، وتم التأکد من صدق وثبات الأدوات، وکذلک إعداد دليل للمعلمة في مقرر الاقتصاد المنزلي في وحدتين (أسرة مفکرة، وأسرة متحابة) للصف الثاني الإعدادي، وتم إعداد دروس الوحدتين باستخدام إستراتيجية الرحلات المعرفية، واستخدمت الباحثتان المنهج التجريبي لتطبيق الدراسة فشملت عينة الدراسة (50) طالبة کمجموعة تجريبية درست باستخدام إستراتيجية الرحلات المعرفية، (50) طالبة کمجموعة ضابطة درست بالطريقة المعتادة، وتم تطبيق أدوات الدراسة تطبيقاً قبلياً للتحقق من تکافؤ المجموعتين ثم تم تدريس دروس الوحدات بإستراتيجية الرحلات المعرفية على المجموعة التجريبية، ثم تم تطبيق الأدوات تطبيقاً بعدياً على المجموعتين، واستخدمت الدراسة البرنامج الإحصائيT-Test ، SPSS لتحليل النتائج ثم تفسيرها، وقد خلصت الدراسة إلى ما يلي:
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات الطالبات بالمجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفکير فوق المعرفي ککل، وکذلک في مهاراته الفرعية (مهارة تنظيم المعرفة - مهارة معرفة المعرفة - مهارة معالجة المعرفة) لصالح المجموعة التجريبية.
وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات الطالبات بالمجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى المباشر لصالح المجموعة التجريبية. کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي والبعدي المؤجل للاختبار التحصيلى لصالح البعدي المؤجل.
 وکذلک توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي والبعدي المؤجل للاختبار التحصيلى لصالح البعدي المؤجل.
وأيضاً توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات الطالبات بالمجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of using a strategy of cognitive excursions (Web Quest) on the development of thinking skills over knowledge and collection of direct and deferred to the students of middle school

المؤلفون [English]

  • nermin alhelw
  • shimaa metwaly
Lecturer in Curricula and Teaching Methods from the Faculty of Home Economics - Helwan University
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the impact of cognitive strategy of excursions (Web quest) on the development of thinking skills over knowledge and collection of direct and deferred to the students of middle school, and to check it is a scale for measuring thinking skills over knowledge and testing competence evaluation prepared by the researchers, has been sincerely and tools, as well as a guide for the teacher in home economics in two units (thinker family and the family of loving one another) to intermediate grade, and tutorial modules using the strategy knowledge and used the flights they maintain experimental method for the application of the study included a sample study (50) students as a pilot study using cognitive excursions, strategy (50) as a student officer examined in the usual way and application of study tools applied backwards to verify equal groups and teaching lessons in strategy Flights in knowledge on the experimental group, and then apply the tools application easier for both groups, the study used statistical software packages SPSS and T-Test analysis results and their interpretation.
 the study concluded that there are significant differences at 0.05 between degrees students of experimental and control groups in the apply post to gauge the skills of thinking up knowledge as a whole, as well as in the sub skills (skill, knowledge management-knowledge-knowledge skill knowledge processing) for the experimental group.
 There are significant differences at 0.05 between degrees students of experimental and control groups in the application post for testing direct marketing for the experimental group. There are significant differences at 0.05 between middle-grades students in the control group the application post deferred test grades for the delayed post.
There are significant differences at 0.05 between middle-grades students in the experimental group the application post deferred test grades for the delayed post.
There are significant differences at 0.05 between degrees students of experimental and control groups on dimensional test grades application deferred for the experimental group. And there is function correlation between thinking skills over knowledge and collection of the experimental group in telemetric.

المجلد 42، العدد 42 - الرقم المسلسل للعدد 42
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2015
الصفحة 681-739
  • تاريخ الاستلام: 11 يوليو 2015
  • تاريخ المراجعة: 29 يوليو 2015
  • تاريخ القبول: 18 أغسطس 2015