أثر التعلــــــــم المنعکس Flipped Learning"" وعلاقته بزيادة التحصيل وتنمية التفکير الابتکاري لدى طالبات کلية التربية جامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة الفيوم بمصر أستاذ مساعد بقسم وسائل وتکنولوجيا التعليم جامعة حائل بالسعودية

المستخلص

    هدف البحث الحالي إلى قياس أثر التعلم المنعکس Flipped Learning"" وعلاقته بزيادة التحصيل وتنمية التفکير الابتکاري لدى طالبات کلية التربية جامعة حائل عددهم (84) طالبة، قسموا إلى مجموعتين إحداهما دُرس لها باستخدام التعلم المنعکس (المجموعة التجريبية) وعددها (44) طالبة، والأخرى دُرس لها بالطريقة المعتادة (الضابطة) وعددها (40) طالبة، اشتملت أدوات البحث على اختبار تحصيل نحو مقرر الوسائل السمعية واختبار التفکير الابتکاري تم تطبيقهما قبلياً وبعدياً على المجموعتين، واستخدمت T.Test ببرنامج الحزم الإحصائية SPSS لتحليل النتائج ثم تفسيرها، وتوصل البحث إلى النتائج التالية:
-   يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل، ولصالح المجموعة التجريبية.
-   يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01)بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار التفکير الابتکاري، ولصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of Flipped Learning and its relationship to increase learning and the development of innovative thinking among students of the Faculty of Education University of Hail

المؤلف [English]

  • eman shoeb
Instructor of Educational Technology, Faculty of Specific Education, Fayoum University, Egypt Assistant Professor, Department of Educational Means and Technology, University of Hail, Saudi Arabia
المستخلص [English]

The goal of current research to measure The effectiveness of Flipped Learning and its relationship to increase learning and the development of innovative thinking among students of the Faculty of Education University of Hail number (84) students, divided into two groups, one studied them using reverse learning (experimental group) and number (44 students), and the other studied them in the usual way (control) and number (40) Student, included search tools on the test collection about the decision hearing aids and testing of innovative thinking has been applied tribal and Uday on the two groups, T.Test and used the program statistical package SPSS to analyze the results and their interpretation, The research found the following results:
- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the experimental group and the control group-level students in achievement test, and in favor of the experimental group.
 -There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the experimental group and the control group-level students in the testing of innovative thinking, and in favor of the experimental group < /strong>

الكلمات الرئيسية [English]

  • Flipped Learning
  • University of Hail
المجلد 42، العدد 42 - الرقم المسلسل للعدد 42
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2015
الصفحة 1165-1202
  • تاريخ الاستلام: 28 يوليو 2015
  • تاريخ المراجعة: 17 أغسطس 2015
  • تاريخ القبول: 30 أغسطس 2015