الشراکة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية کلية التربية – جامعة أسيوط

2 مدرس أصول التربية کلية علوم الإعاقة والتأهيل جامعة الزقازيق

المستخلص

      هدفت الدراسة إلي وضع تصور مقترح يمکن من خلاله تفعيل الشراکة البينية للإشراف العلمي من أجل تجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، ووظفت استبانه من (30) فقرة ، تم تطبيقها علي عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية. وقد أظهرت نتائج الدراسة: أن هناک معوقات للشراکة البينية للإشراف العلمي بالجامعات المصرية منها : قلة نشر التجارب الناجحة في مجال  الشراکة البينية للإشراف العلمي، وضعف  العمل بروح الفريق بين الأقسام المختلفة بالجامعة ، وضعف فهم المسؤولين للقوانين واللوائح التي تعوق الشراکة البينية للإشراف العلمي. کما أظهرت الدراسة أنه لتفعيل الشراکة البينية للإشراف العلمي لتجويد الدراسات العليا لابد من : تحقيق التفاعل بين أعضاء هيئة التدريس خارج نطاق تخصصاتهم وکلياتهم ، وتطوير مهارات التفکير العلمي والإبداعي والابتکاري لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية ، وإکسابهم مزيداً من القدرات والمعارف والمهارات العلمية والأکاديمية والتدريسية والبحثية، والعمل على خلق مناخ مناسب لمناقشة أعضاء هيئة التدريس لتبادل الأفکار والخبرات ، وضروة تفعيل الدراسات البينية لدى أعضاء هيئة التدريس المتخصصين في العلوم الاجتماعية ، وإنشاء مراکز بحثية تقوم على البحوث البينية بکل جامعة، ونشر ثقافة الشراکة البينية للإشراف العلمي ، ووضع جوائز لأفضل الشراکات البينية للإشراف العلمي في العلوم المختلفة ، وتوعية طلاب الدراسات العليا وأعضاء هيئة التدريس الجدد بأهمية الدراسات البينية في تطوير التخصص العلمي وإنتاج المعرفة الإبداعية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The inter-partnership for scientific supervision is an introduction to improving graduate studies in Egyptian universities

المؤلفون [English]

  • rabah aldabea 1
  • rasha alhanafi 2
1 Professor of pedagogy Faculty of Education - Assiut University
2 Teacher of pedagogy College of Disability and Rehabilitation Sciences Zagazig University
المستخلص [English]

The study aimed to develop a proposed concept through which it could activate the inter-partnership for scientific supervision in order to improve graduate studies in Egyptian universities, and the study used the descriptive approach, and employed a questionnaire of (30) paragraphs, which was applied to a sample of teaching staff members in Egyptian universities. The results of the study showed: that there are obstacles to the inter-partnership for scientific supervision in Egyptian universities, including: the lack of dissemination of successful experiences in the field of intra-partnership for scientific supervision, the weakness of teamwork between the different departments of the university, and the officials poor understanding of the laws and regulations that hinder the inter-partnership for scientific supervision. The study also showed that in order to activate the inter-partnership for scientific supervision to improve graduate studies, it is necessary to: achieve interaction between faculty members outside the scope of their specializations and faculties, develop scientific, creative and innovative thinking skills among teaching staff members in Egyptian universities, and equip them with more scientific, academic, teaching and research capabilities, knowledge and skills. And work to create a suitable climate for discussion by faculty members to exchange ideas and experiences, the necessity of activating inter-studies among teaching staff members specializing in social sciences, establishing research centers based on inter-research in each university, spreading the culture of inter-partnership for scientific supervision, and setting awards for the best inter-partnerships for scientific supervision. In various sciences, and to educate graduate students and new teaching staff members about the importance of interdisciplinary studies in developing scientific specialization and producing creative knowledge.

الكلمات الرئيسية [English]

  • partnership
  • interdisciplinary studies
  • improving graduate studies
المجلد 81، العدد 81 - الرقم المسلسل للعدد 81
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2021
الصفحة 13-75
  • تاريخ الاستلام: 02 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 13 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 27 أغسطس 2020