جودة حياة الطالب الجامعية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموجرافية، دراسة على عينة من طلاب جامعة المجمعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد بجامعة المجمعة الممکلة العربية السعودية

المستخلص

  تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى المکونات العاملية لمفهوم جودة حياة الطالب الجامعية لدى طلاب وطالبات جامعة المجمعة، وکذا التعرف إلى مستوى جودة حياة الطالب الجامعية، والفروق في جودة حياة الطالب الجامعية وأبعادها المختلفة والتي ترجع إلى اختلاف الجنس، والتحصيل والمستوى الدراسي، وکذا التخصص. وقد بلغت عينة الدراسة (228) طالبٍ وطالبةٍ من الکليات النظرية والکليات العلمية في الجامعة، وقد توصلّت الدراسة إلى أنّ البناء العاملي لجودة حياة الطالب الجامعية ينتظم في مکونين هما: جودة الحياة الذاتية، وجودة إدارة الذات. وأنّ مستوى جودة حياة الطالب فوق المتوسط في الدرجة الکلية وکذلک في أبعاد جودة حياة الطالب الجامعية. کما أبرزت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائية في الدرجة الکلية لمقياس جودة حياة الطالب الجامعية، وأبعاده المختلفة ، والتي ترجع إلى اختلاف الجنس فيما عدا بُعدين هما جودة الحياة الدينية، وجودة الحياة الاجتماعية، وکانت الفروق فيهما لصالح الإناث. کما أبرزت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائية في الدرجة الکلية للمقياس وأبعاده المختلفة ترجع إلى اختلاف الکلية فيما عدا بُعدًا واحدًا هو جودة الحياة الأکاديمية وکان لصالح طلاب الکليات العلمية. بينما وجدت الدراسة فروقًا دالة في الدرجة الکلية للمقياس وأبعاده المختلفة ترجع إلى اختلاف التحصيل الدراسي(منخفض/مرتفع) لصالح الطلاب مرتفعي التحصيل، ويستثنى من ذلک أبعاد: التخطيط، والرضا عن الحياة، وجودة الحياة الدينية، وجودة الحياة الاجتماعية. کما وجدت الدراسة فروقًا دالة إحصائية في الدرجة الکلية للمقياس وأبعاده المختلفة ترجع إلى اختلاف المستوى الأکاديمي( الأدنى/ الأعلى) وکان لصالح الطلاب في المستويات الأعلى ، فيما عدا بُعدين هما: جودة الحياة الدينية ، وجودة الحياة الأکاديمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Quality of University Students' Life in Relation to Demographic Variables (An Investigation Based on Students' Samples at Majmaah University)

المؤلف [English]

  • ebrahim alhoseinan
Assistant Professor of Educational Psychology at Majmaah University Saudi Arabia
المستخلص [English]

 The main objectives of this study are threefold; (i) to pinpoint the factors that govern university students' life quality, (ii) to identify the level of the university students' life quality, (iii) and to determine differences, if any, between students due to various dimensions as: gender, academic achievement, field of study, and academic level.A life quality measure was designed and tested on a sample of 228 students of Majmaah university, who are studying in different fields. The results revealed that the main components of the university students' life quality are: the quality of students' self-life and the quality of self-management. The level of the students' life quality at Majmaah University is above average, and this was the case for the different components of the students' life quality. There are no significant statistical differences between the mean scores of the students' life quality according to gender. However, there are differences in the students' quality life  in respect of females, especially the quality of both religious and social life. There are no significant statistical differences between the mean scores of the students' life quality at Majmaah University in terms of  field of study. However, there are differences in the quality of academic life of students, particularly the students who are studying in scientific fields. There are significant statistical  differences between the mean scores of the students' life quality at Majmaah University based on different academic achievement and scores, specifically in respect of students with higher scores. However, the following dimensions have no effect on students' life quality: planning, life satisfaction, quality of religious life and quality social of life. There are significant statistical differences between the mean scores of the students' life quality at Majmaah University due to academic level, in respect of students in higher levels. However, the following dimensions have no effect on students' life quality - the quality of religious life, and the quality of academic life.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Life quality
  • Majmaah University
  • self-management
  • academic life
  • social life
المجلد 41، العدد 41 - الرقم المسلسل للعدد 41
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2015
الصفحة 185-238
  • تاريخ الاستلام: 05 مايو 2015
  • تاريخ المراجعة: 16 مايو 2015
  • تاريخ القبول: 30 مايو 2015