الکفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالذکاء الوجداني لدي عينة من طالبات قسم رياض الأطفال بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم رياض الأطفال – کلية التربية النوعية جامعة بنها

المستخلص

يهدف البحث الحالي لدراسة الکفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالذکاء الوجداني لدى عينة من طالبات الجامعة الملتحقات بقسم رياض الأطفال- کلية التربية – بحفر الباطن – جامعة الدمام.
أدوات البحث : استخدمت الباحثة في البحث الحالي الأدوات التالية :-
1-مقياس الکفاءة الاجتماعية .(إعداد الباحثة)
2-مقياس الذکاء الوجداني  . (إعداد الباحثة)
 عينة البحث:طبق البحث على عينة قوامها(200)طالبة من طالبات قسم رياض الأطفال-کلية التربية للبنات بحفر الباطن- جامعة الدمام ممن تترواح أعمارهم بين (19-35)سنة .
نتائج البحث :أظهرت النتائج  التالي :
1-  وجود علاقة ارتباطيه موجبه دالة إحصائياً عند مستوى(0.01) بين درجات الطالبات على أبعاد مقياس الکفاءة الاجتماعية ودرجاتهن على جميع أبعاد مقياس الذکاء الوجداني والدرجة الکلية للاختبار.
2-  وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطات درجات الطالبات ذوات الکفاءة الاجتماعية المرتفعة والطالبات ذوات الکفاءة الاجتماعية المنخفضة على اختبار" مقياس الذکاء الوجداني "لصالح الطالبات ذوات الکفاءة الاجتماعية المرتفعة.
3-   يمکن التنبؤ بالکفاءة الاجتماعية لدي طالبات قسم رياض الأطفال في ضوء مکونات الذکاء الوجداني.
4-  وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى(0.01) بين متوسطات درجات الطالبات على مقياس الکفاءة الاجتماعية حسب السن وعدد سنوات التخصص لصالح الأکبر سناً والأکثر خبرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Social Competence and its Relationship to Emotional Intelligence of A in a Sample of Students in Kindergarten Department, Faculty of Education

المؤلف [English]

  • naglaa ebrahim
Lecturer, Department of Kindergarten - College of Specific Education Banha university
المستخلص [English]

The current research aims to study the Social Competence and its relationship to emotional intelligence in a sample of university students enrolled in kindergarten Department, Faculty of Education, HafrAlbatin - University of Dammam.
Search Tools: researcher used the following tools in the current research:

A Measure of Social efficiency. (Prepared by the researcher)
A Measure of emotional intelligence. (Prepared by the researcher)
Search Sample: Search has been applied to a sample of 200 female students from kindergarten Department, Faculty of Education, HafrAlbatin - University of Dammam, those their ages between (19-35) years.
Results: The study found a set of results, including:

a)    There is a positive correlation statistically significant at the level (0.01) between the scores of students on the dimensions of parameters measure of social Competence and their grades on all dimensions of emotional intelligence scale and the total score for the test.
b)   Therewere statistically significant differencesat the level (0.01) between the Averages scores of female students with high social Competence and female students with social Competence to the test of "a measure of emotional intelligence" in favor of female students with high social competence.
c)    We can predict with social Competence of female student parameter in the light of the components of emotional intelligence.
d)   There were statistically significant differencesat the level (0.01) between the averages scores of the female students on a measure of Social Competence by age and number of specialization years.
1-   Keywords: Social Competence, Emotional Intelligence, Department of kindergarten students.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social Competence
  • Emotional Intelligence
  • Department of kindergarten students
المجلد 41، العدد 41 - الرقم المسلسل للعدد 41
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2015
الصفحة 299-335
  • تاريخ الاستلام: 09 مايو 2015
  • تاريخ المراجعة: 20 مايو 2015
  • تاريخ القبول: 10 يونيو 2015