أهمية إدارة الوقت لدى طلاب السنة التحضيرية في الجامعات الحکومية في المملکة العربية السعودية وعلاقته بالتحصيل الدراسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرب مهارات الاتصال بقسم مهارات تطوير الذات – عمادة السنة التحضيرية جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

إن الوقت من أهم عوامل نجاح الإنسان والوصول به إلى القمة, وهذا إذا استطاع تحقيق کل ما يريد ويسعى لإنجازه في الوقت المحدد له؛ وتکمن مشکلة الدراسة في أنها تسعى للتعرف على درجة إدارة الوقت لدى طلاب السنة التحضيرية في الجامعات الحکومية في المملکة العربية السعودية وعلاقته بالتحصيل الدراسي.
وذلک من خلال الإجابة عن الأسئلة الرئيسة التالية:
1-  ما  أهمية ادارة الوقت لدى طلاب السنة التحضيرية في الجامعات السعودية من وجهة نظر الطلاب؟
2- هل هناک معيقات (مضيعات الوقت) تواجه طلاب السنة التحضيرية في الجامعات السعودية؟
وتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على درجة الالتزام بمعايير ادارة الوقت لدى طلاب السنة التحضيرية في الجامعات السعودية من وجهة نظر الطلاب، التعرف على معيقات إدارة الوقت وأثرها على التحصيل الدراسي.
أما أداة الدراسة فقد قام الباحث ببناء إستبانة تکونت من ثلاثة مجالات وهي  مجال التخطيط، ومجال معيقات الوقت، ومجال ادارة الوقت،  وتکونت الاستبانة من (40) فقرة تم توزيعها على عينة من الطلاب في جامعة سلمان بن عبد العزيز في محافظة الخرج، وتم استخدام أسلوب الملاحظة والمقابلة مع الطلاب غير المخطط لها  کون الباحث عمل مدرب في السنة التحضرية.
وقام الباحث  باستخدام المنهج الوصفي المسحي الذي يعتمد على جمع الدراسات متعلقة بإدارة الوقت، کذلک مصادر الکترونية، وکتب، ودوريات، ورسائل ماجستير ودکتوراه، وأبحاث منشورة عربية وأجنبية، في مجال ادارة الوقت.
أظهرت نتائج الدراسة أن في مجال التخطيط وإدارة الوقت بلغ الوسط الحسابي (39.49) ومعيقات الوقت (60.34)، أما في أسئلة (نعم، لا) کانت الفقرة الثامنة أعلى نسبة حيث بلغت (84%)، بينما الفقرة الثانية کانت أقل نسبة في تدرج (نعم، لا) حيث بلغت (32%).


أما أبرز توصيات الدراسة هي:
بعد عرض جميع أجزاء البحث وعرض النتائج قام الباحث بعرض عدد من التوصيات التي يمکن سردها فيما يلي: تزويد المواد التدريبية في السنة التحضيرية بمحتوى حول إدارة الوقت، لتوعية الطلاب بمدى أهمية إدارة الوقت ووضع خطه لتنظيم وقته، وتوعية الطلاب بمعيقات الوقت ومن ضمنها الجوال لاستخدامه بطريقة صحيحه، إجراء دراسات مماثلة حول إدارة الوقت لدى الطلاب  في کليات جامعية أخرى.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The importance of time management among students in the preparatory year at public universities in the Kingdom of Saudi Arabia and its relationship to academic achievement

المؤلف [English]

  • ebrahim eesa
Communication Skills Trainer, Department of Self-Development Skills - Preparatory Year Deanship, King Saud University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

he time of the most important factors in the success of the rights and bringing it to the top, and that if he could achieve whatever he wants and seeks to be completed on time ; The problem with the study in that it seeks to identify the degree of time management among students in the preparatory year at public universities in the Kingdom of Saudi Arabia and the relationship to the collection school.
And that by answering the following key questions :
1 - What is the importance of time management among students in the preparatory year in Saudi universities from the perspective of the students?
2 - Are there obstacles ( wasting time) facing the preparatory year students in Saudi universities ?
The aim of this study is to identify the degree of compliance with the standards of time management among students in the preparatory year in Saudi universities from the perspective of students, identify the obstacles of time management and its impact on academic achievement.
The study tool was the researcher built questionnaire consisted of three areas, namely the field of planning , and the field of constraints of time, and the field of time management , and formed the questionnaire of 40 items, which were distributed to a sample of students at the University of Salman Bin Abdul Aziz Al-Kharj , were used method observation and interview with the students is the fact that the planned action researcher coach in the preparatory year .
The researcher using descriptive survey method , which relies on the collection of studies related to time management , as well as electronic sources , books , periodicals , and letters MA and Ph.D. , and published research Arab and foreign countries , in the field of time management .
The results showed that in the field of planning and time management was the arithmetic mean ( 39.49 ) and the constraints of time ( 60.34 ) , while in the questions ( yes, no ) was the eighth paragraph highest percentage in terms of ( 84% ) , while the second paragraph was the lowest percentage in include ( Yes, No ), where the total (32%) .
The main recommendations of the study are:
After viewing all parts of the search and display the results, the researcher presented a number of recommendations that could be listed as follows: To provide training materials in the preparatory year to the content about time management, to educate students in the importance of time management and develop a plan to organize his time, and educate students Masqat time, including the mobile to be used in a manner Correct, conduct similar studies on time management among students in other colleges.

الكلمات الرئيسية [English]

  • time management
  • academic achievement
  • the preparatory year
المجلد 38، العدد 38 - الرقم المسلسل للعدد 38
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2014
الصفحة 221-250
  • تاريخ الاستلام: 20 يوليو 2014
  • تاريخ المراجعة: 10 أغسطس 2014
  • تاريخ القبول: 25 أغسطس 2014