تفضيلات أساليب التعلم فى ضوء نموذج دن Dunn وقدرتها التنبؤية بالتحصيل الدراسى لدى طلاب المرحلة الإعدادية متفاوتى الذکاء الانفعالى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوى المساعد کلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة مدى اختلاف تفضيلات أساليب التعلم لدى طلاب المرحلة الإعدادية باختلاف الذکاء الانفعالى، والنوع الاجتماعى، والکشف عن العلاقة بين تفضيلات أساليب التعلم والتحصيل الدراسى لطلاب المرحلة الإعدادية مرتفعى ومتوسطى ومنخفضى الذکاء الانفعالى، بالإضافة إلى الکشف عن الإسهام النسبى لتفضيلات أساليب التعلم فى التنبؤ بالتحصيل الدراسى لطلاب المرحلة الإعدادية مرتفعى ومتوسطى ومنخفضى الذکاء الانفعالى.
وتکونت عينة الدراسة الأساسية من (200) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الإعدادية، للعام الدراسى (2013 – 2014م)، وقد بلغ متوسط أعمارهم الزمنية (13.86) سنة وانحراف معياري قدره (0.78) سنة.
          وباستخدام مقياس تفضيلات أساليب التعلم فى ضوء نموذج دن Dunn، وکذا مقياس الذکاء الوجداني وهما من إعداد/ الباحثة، أسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائاً فى تفضيلات أساليب التعلم وفقاً لنموذج دن Dunn بين متوسطات درجات الطلاب منخفضى ومتوسطى ومرتفعى الذکاء الانفعالى بالمرحلة الإعدادية، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الجنسين في أساليب التعلم المفضلة (التحليلى، والشمولى)، وجود علاقة ارتباطية دالة عند مستوى (0.01) بين التحصيل الأکاديمى وأساليب التعلم المفضلة لدى طلاب المرحلة الإعدادية متفاوتى الذکاء الانفعالى، يختلف الإسهام النسبى لتفضيلات أساليب التعلم فى التنبؤ بالتحصيل الدراسى حيث أسهم أسلوب التعلم الشمولى فى تباين المتغير التابع (التحصيل الدراسى) بتبايناً مقداره (R²) وقيمته (0.806) وذلک بنسبة إسهام مقدارها (6. 80%) فى المتغير التابع (التحصيل الدراسى)، وبلغت قيمة النسبة الفائية (F) المحسوبة لتحديد دلالة الانحدار (1652.602) وهي قيمة دالة عند مستوي (0.01)، وکذلک بلغت قيمة النسبة التائية (T) المحسوبة لتحديد دلالة الانحدار (40.652) وهي قيمة دالة إحصائياً عند مستوي (0.01)، مما يؤکد قوة الارتباط بين أسلوب التعلم الشمولى والتحصيل الدراسى.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Learning styles preferences in light of the Dunn model and its predictive ability in academic achievement among middle school students of varying emotional intelligence

المؤلف [English]

  • naglaa alkolya
Assistant Professor of Educational Psychology Ismailia College of Education Suez Canal University
المستخلص [English]

Summary
           The present study aimed to examine how different preferences learning styles among students in the preparatory stage depending on emotional intelligence, and gender, and the disclosure of the relationship between the preferences of learning styles and academic achievement for students of the preparatory stage Mrtfie and middle and low emotional intelligence, in addition to the disclosure of the relative contribution to the preferences of learning methods in prediction academic achievement of students at the junior high and middle Mrtfie and low emotional intelligence.
          The study sample consisted of basic (200) students of junior high school students, for the academic year (2013-2014 AD), has reached an average age of time (13.86) years and a standard deviation of (0.78) years.
          Using a scale of preferences learning methods in the light of the model Dunn, as well as a measure of emotional intelligence are two of the preparation/ researcher, led the study results from the lack of significant differences statistic in the Preferences learning styles according to the model Dunn between the mean scores of students are low- and middle and Mrtfie emotional intelligence middle school, lack of statistically significant differences between the sexes in the learning styles favorites (analytical, and totalitarian), having a correlation function at the level (0.01) between academic achievement and learning styles favorite among students in the preparatory stage Mtfawty emotional intelligence , different relative contribution to the preferences of learning methods in predicting academic achievement where shares learning style totalitarian variation of the dependent variable (academic achievement) Ptbaena amount of (R ²) and value (0.806) and the rate of contribution of (6.80%) in the dependent variable (academic achievement), and the value of the ratio alpha (F) calculated to determine significance regression (1652.602) which is the value of a function at the level of less than (0.01), as well as the value of the ratio of (T) calculated to determine significance of regression (40.652), a value statistically significant at the level of less than (0.01), which confirms the strength of the link between learning style totalitarian and academic Achievement
.

المجلد 38، العدد 38 - الرقم المسلسل للعدد 38
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2014
الصفحة 251-282
  • تاريخ الاستلام: 21 يوليو 2014
  • تاريخ المراجعة: 13 أغسطس 2014
  • تاريخ القبول: 25 أغسطس 2014