مدى استخدام مفاهيم Six Sigma)) في الجامعات الأردنية الحکومية والخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مساعد – جامعة الزرقاء الأردن

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى استخدام مفاهيم Six Sigma) ) في الجامعات الأردنية الحکومية والخاصة، وإلى توضيح أهمية تطبيقها في التحسين المستمر للخدمات والعمليات التعليمية في هذه الجامعات، والتـعرف إلى الـمـعوقات التي تـحول دون استخدام مفاهيم (Six Sigma)  لدى الجامعات المذکورة.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، فقد تمّ تصميم استبانة، وزعت على عينة من مجتمع الدراسة، بلغت (269) عضواً من أعضاء الهيئة التدريسية والإداريين في الجامعات الأردنية الحکومية والخاصة.
وبعد إجراء التحليل الإحصائي اللازم، فقد توصـلت الدراسـة إلى حـداثة تـطبيق مفاهيم ((Six Sigma في هذه الجامعات، ولا يوجد نموذج واضح يمکن تبنيه من قبـلها حول مفاهيمSix Sigma) )،  بالإضافة إلى ضعف الکوادر البشرية المؤهلة، وضعف الموارد المالية اللازمة لتطبيق هذه المفاهيم.
وتوصي هذه الدراسة إلى أهمية استخدام مفاهيم(Six Sigma)  في الجامعات الأردنية الحکومية والخاصة، لغرض التحسين المستمر في خدماتها وعملياتها التعليمية، وکذلک لغرض استخدامها کأداة إحصائية لقياس المشکلات والعيوب في العمليات التعليمية لديها، لتتمکن من إزالتها أو تقريبها من نقطة الصفر أو إخلائها من هذه العيوب.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Extent Use of Six Sigma Concepts in Government and Private Jordanian Universities

المؤلفون [English]

  • ahmed dooden
  • maged messada
Assistant Professor - Zarqa University Jordan
المستخلص [English]

This study aims to find out howto use Six Sigma concepts in the government and private Jordanian universities. Also it aims to illustrate the importance of application in the continuous improvement of services and educational processes in these universities; in addition to that, it aims to identify the obstacles that prevent the use of the concepts of Six Sigma at these universities.
To achieve the objectives of this study, a questionnaire was designed and distributed to a sample of the population which included (269) faculty members and administrators of government and private Jordanian universities.
Following the required statistical analysis, the findings of this study indicated a recent application of the concepts of Six Sigma at these universities, and there is no clear example can be adopted by the universities on the concepts of Six Sigma, in addition to that the study indicated weakness of qualified human resources, and limited financial resources, in these universities which prevent the application of Six Sigma concepts.
This study recommends the importance of using the concepts of Six Sigma in government and private Jordanian universities, for the purpose of continuous improvement in its services and educational operations, as well as to be used as a statistical tool to measure problems and defects of the educational processes, to be able to remove or close to the zero point or free from these defects.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Six Sigma
  • Jordanian universities
  • DMAIC methodology
  • Total Quality Management
المجلد 34، العدد 34 - الرقم المسلسل للعدد 34
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2013
الصفحة 1-32
  • تاريخ الاستلام: 01 إبريل 2013
  • تاريخ المراجعة: 13 إبريل 2013
  • تاريخ القبول: 23 إبريل 2013