أثر التدريب على استراتيجيتين للتعلم التوليدى في مهارات ما وراء الفهم ومفهوم الذات الأکاديمي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط ذوات صعوبات الفهم القرائي بالمملکة العربية السعودية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي المساعد کلية التربية والعلوم للبنات بالخرمة جامعة الطائف المملکة العربية السعودية

المستخلص

يتعرض الطلاب ذووصعوبات التعلم لمشاکل تعليمية عديدة بسبب المداخل غير الإستراتيجية في تعليمهم والتى تؤدي إلى ارتفاع معدلات الخطأ لديهم، لذا يلزم تدريب الطلاب ذوي صعوبات الفهم القرائي على استراتيجيات تعليمية تزيد من مفهوم الذات الأکاديمي لديهم وتکسبهم مهارات ما وراء الفهم التى يفتقرون إليها ، حيث توصلت نتائج العديد من الدراسات إلى انخفاض مستوى مهارات ما وراء الفهم ومفهوم الذات الأکاديمي لدى ذوي صعوبات الفهم القرائي وأشارت إلى إمکانية تحسينها لديهم، ورغم ذلک فهناک ندرة في الدراسات العربية والأجنبية – في حدود ما اطلعت عليه الباحثة – بحثت أثر التدريب على استراتيجيتين للتعلم التوليدى في مهارات ما وراء الفهم ومفهوم الذات الأکاديمي لدى ذوي صعوبات الفهم القرائي، مما دعا إلى إجراء الدراسة الحالية، وتتلخص مشکلة الدراسة في تساؤل رئيس هو "ما أثر التدريب على استراتيجيتين للتعلم التوليدى في مهارات ما وراء الفهم ومفهوم الذات الأکاديمي لدى ذوي صعوبات الفهم القرائي؟" 
وتمثلت أدوات الدارسة في اختبار کاتل للذکاء ، مقياس مهارات ما وراء الفهم ، اختبار الفهم القرائي، ومقياس مفهوم الذات الأکاديمي ، وتکونت العينة من (30) طالبة بالصف الثاني المتوسط من ذوي صعوبات الفهم القرائي  ،وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات کسب مجموعتى الدراسة فى ما وراء الفهم و مفهوم الذات الأکاديمي لصالح مجموعة إستراتيجية  التلخيص .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of training in two generative learning strategies on meta-comprehension skills and academic self-concept of second year preparatory school students-with reading comprehension Disabilities in Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • MANAL alkhwoly
Assistant Professor of Educational Psychology College of Education and Science for Girls in Al-Khurma Taif University Saudi Arabia
المستخلص [English]

            Students with learning disabilities have several educational problems due to non-strategic approaches in their learning which lead to high error rates , thus, training students with reading comprehension Disabilities in educational strategies increase their academic self-concept and acquire them meta-comprehension  skills which they lack . Results of many Studies assert that students-with reading comprehension Disabilities have low level of meta-comprehension skills and academic  self-concept and that these skills can be improved. However, there is a scarcity – to the researcher knowledge- in foreign and Arabic studies conducted to examine the effect of training in two generative learning strategies on meta-comprehension skills and academic self-concept of second year preparatory school students-with reading comprehension Disabilities. This is why the researcher finds that there is an urgent need to conduct the present study.
       The problem of the present study can be summarized in the following main question:
" What is the effect of training in two generative learning strategies on meta-comprehension skills and academic self-concept of second year preparatory school students-with reading comprehension Disabilities?"
Tools of the study include: Cattell intelligence test , A scale of meta-comprehension skills, A test of reading comprehension, A scale of academic self-concept .
The sample consists of thirty second year preparatory school students-with reading comprehension Disabilities.
           Results of the study revealed that there are statistically significant differences between means of the gain scores obtained by the two groups in meta-comprehension skills and academic self-concept ( favoring the group of summary strategy .
 
 
 

المجلد 34، العدد 34 - الرقم المسلسل للعدد 34
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2013
الصفحة 65-107
  • تاريخ الاستلام: 02 إبريل 2013
  • تاريخ المراجعة: 15 إبريل 2013
  • تاريخ القبول: 01 مايو 2013