An Evaluation of Using the Phonic Approach in Teaching English to Primary School Students in Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک جامعة الکويت

2 أستاذ مساعد جامعة الکويت

المستخلص

The current study aimed at investigating the characteristics of the phonic-based approach and seeking to show two points: the first was the students' ability to recognize the English sounds (/p/, /v/, /ʧ/) when heard (which will be tested by reading to children). The second point was the ability to realize these sounds while reading.
The researchers determined to overview the teaching methods that are actually used in teaching reading in English to primary school children in Kuwaiti public schools, and hence they pinpointed their advantages and disadvantages .The subjects sample were chosen randomly from several Kuwaiti public schools (the schools were chosen randomly as well). This evaluation was based on the students' results which depended on the reading and listening of two different short stories. The results were then compared to what is suggested at that stage by international educationists in the field.
It was expected that this study would result in the identification of the current methods of teaching reading in the Kuwaiti pubic primary schools. In addition, it emphasized the differences between genders and grades. The flaws of the current methods of teaching phonics in the public primary schools in Kuwait were addressed in connection to the recent studies conducted in the field of phonological awareness. This study is believed to be so authentic as the teaching of phonics has not been investigated previously in Kuwait, and gender-segregation in teaching phonics was greatly emphasized.
Key words: phonic awareness, teaching methods, gender, segregation
 
The research questions are as follows:

Are first and second grade students able to identify and read the English sounds (/p/, /v/, /ʧ/)?
Is there a difference between male and female students’ ability to identify and read the sounds addressed?

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

حصر لطرق التدريس المستخدمة في تدريس القراءة باللغة الإنجليزية لأطفال المدارس الابتدائية بمدارس الکويت العامة

المؤلفون [English]

  • حنان تقي 1
  • سلوى الدرويش 2
  • طيبة صديق 2
  • بدرية الحاجي 2
1 Associate Professor, Kuwait University
2 Assistant Professor of Kuwait University
المستخلص [English]

يقوم البحث على دراسة طرق  تدريس الأصوات لتعليم القراءة. يقوم البحث على نقطتين مهمتين وهما: أولاً القدرة على التعرف على الأصوات الانجليزية (/p/, /v/, /ʧ/) عند سماعها وثانياً طريقة نطقها في مکانها الصحيح عند القراءة. ويلزم ذلک استماع الطالب إلى مقاطع في اللغة الانجليزية، وفي نفس الوقت قراءة قصة باللغة الانجليزية.
وکانت خطة البحث قائمة على حصر  لطرق التدريس المستخدمة في تدريس القراءة باللغة الإنجليزية لأطفال المدارس الابتدائية بمدارس الکويت العامة، والتي أشارت إلى مزايا وعيوب طرق التدريس. وقد تم اختيار العينة عشوائيا من عدة مدارس کويتية(وقد تم اختيار هذه المدارس بشکل عشوائي کذلک). واستند هذا التقييم على نتيجة الطلاب الذى يعتمد على القراءة والاستماع لقصص قصيرة مختلفة. تم مقارنة النتائج مع ما يقترح في هذه المرحلة من قبل أسس التعليم الدولية في هذا المجال.
کان من المتوقع أن هذه الدراسة من شأنها أن تفيد فى التعرف على الأساليب المتبعة حاليا فى تدريس القراءة في المدارس الابتدائية الکويتية العامة.وبالإضافة إلى ذلک، التأکيد على ان هناک فروق فى  الدرجات بين الجنسين.وتناولت الدراسة عيوب الطرق الحالية المتبعه في تدريس القراءة کطريقة تعلم الأصوات في المدارس الابتدائية الحکومية في دولة الکويت مقارنةً بالدراسات الحديثة التي أجريت في مجال تدريس الأصوات وتعتبر هذه الدراسة مميزة حيث لم تجرى دراسة مماثلة في الکويت، وأکدت الدراسة على ان  هناک فروق فى التعليم بين الجنسين.
 
 
 

المجلد 34، العدد 34 - الرقم المسلسل للعدد 34
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2013
الصفحة 1-30
  • تاريخ الاستلام: 05 مايو 2013
  • تاريخ المراجعة: 19 مايو 2013
  • تاريخ القبول: 10 يونيو 2013