Investigating the relationship between secondary school students' use of some listening strategies and their listening comprehension

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of Curricula and Methods of Teaching English- Faculty of Education - Assiut University

المستخلص

The present research aimed to investigate if there is a correlation between (cognitive, meta-cognitive, and social-affective) listening strategies and secondary school students'' achievement in listening comprehension. The research group was composed of (120) first year secondary school students at Assuit City. The research instruments were: (a) a Listening Strategies Questionnaire, and (b) a Listening Comprehension Test. A statistically significant positive correlation at 0.01 level was found between the three dimensions of the listening strategies questionnaire and listening comprehension The results also showed statistically significant differences between means of scores of high and low listening achievers on the listening strategies questionnaire at 0.01 level favouring high achievers. The results revealed also that the cognitive strategies category were the best for predicting secondary school students' listening comprehension. This was determined by using the multi regression analysis. Thus, the present research revealed that cognitive, meta-cognitive, and social-affective listening strategies have positive effect on secondary school students' listening comprehension.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

استکشاف العلاقة بين استخدام استراتيجيات الاستماع والفهم السماعي لدي طلاب المرحلة الثانوية

المؤلف [English]

  • حنان محمود
مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة الانجليزية – قسم المناهج وطرق التدريس – کلية التربية- جامعة أسيوط.
المستخلص [English]

      کان الهدف من البحث الحالي التعرف علي ما اذا کانت هناک علاقة ارتباطية بين استخدام استراتيجيات الاستماع والفهم السماعي وقد تکونت مجموعة البحث من (120) طالبة من طالبات  الصف الاول الثانوي بمدينة اسيوط. وتمثلت ادوات البحث في: (أ) استبيان استراتيجيات الاستماع, (ب) اختبار الفهم السماعي و اسفرت نتائج البحث عن وجود علاقات ارتباطية ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.01 بين ابعاد استبيان استراتيجيات الاستماع والفهم السماعي. کما توصلت نتائج البحث الي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل في الفهم السماعي في استبيان استراتيجيات الاستماع  عند مستوى 0.01 لصالح المرتفعين في التحصيل. أمکن أيضاً تحديد أکثر الاستراتيجيات تنبؤا  بالفهم السماعي وهي استراتيجيات المعرفة. وقد خلص البحث إلى أن استراتيجيات الاستماع لها أثر إيجابي على  الفهم السماعي.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • العلاقة
  • استراتيجيات الاستماع
  • الفهم السماعي
  • المرحلة الثانوية
المجلد 34، العدد 34 - الرقم المسلسل للعدد 34
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2013
الصفحة 31-76
  • تاريخ الاستلام: 20 إبريل 2013
  • تاريخ المراجعة: 15 مايو 2013
  • تاريخ القبول: 30 مايو 2013