The Effects of Teaching A Story-Based Program via The Discussion Method on Improving English Majors' Reading Comprehension Skills and Their Attitudes Towards Learning English

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

An assistant professor of curricula and methods of teaching English, New Valley, Faculty of Education, Assiut University

المستخلص

     The purpose of the present study was to investigate the effects of using a story-based program taught through the Discussion Method on improving first year Faculty of Arts students' reading comprehension skills, and their attitudes towards learning English as a foreign language. The study used a pre-post control group design. Fifty students were randomly assigned to either a control or an experimental group. Students of the experimental group were instructed using a suggested challenging short story-based program, whereas, the control group received traditional treatment.                          A pre-post reading comprehension skills test and an attitude scale towards learning English as a foreign language were the tools of the present study. The results of the present study showed two main categories of findings. Compared to the students of the control group, the students of the experimental group showed significant differences in their acquisition of reading comprehension skills. Second, there was evidence of an improvement in the experimental group students' positive attitudes towards learning English as a foreign language. Based on the results of the study, recommendations and suggestions for further future research were presented.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

تأثير استخدام برنامج مبني علي القصص في تحسين مهارات القراءة لدي طلاب کلية الآداب بجامعة سبها وعلي اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الإنجليزية

المؤلف [English]

  • محمد درويش
أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق تدريس (اللغة الإنجليزية) بکلية تربية الوادي الجديد - جامعة أسيوط
المستخلص [English]

         إن الهدف من الدراسة الحالية هو تحديد تأثير استخدام برنامج مبني علي القصص علي تحسين مهارات القراءة  لدي طلاب کلية الآداب بجامعة سبها وعلي اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية. 
   
   و تخضع  الدراسة الحالية للنظام التجريبي القبلي و البعدي ، حيث تم اختيار خمسون من طلاب الصف الأول عشوائياً ، وتقسيمهم لمجموعتين إحداها ضابطة والأخرى تجريبية وتم تدريس البرنامج المقترح ، بينما تلقت المجموعة الضابطة نفس المادة العلمية بطريقة تقليدية.
  
      وتمثلت أدوات الدراسة الحالية في اختبار لمهارات القراءة ، إضافة إلى مقياس اتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية.
  
    وتشير النتائج إلى : أولا هناک فروق فردية ذات دلالة إحصائية قي مهارات القراءة  لصالح طلاب المجموعة التجريبية  مقارنة بأداء المجموعة الضابطة ، ثانيا : تحسن ملحوظ  في الاتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية ،  أخيرا : وجود نتائج أخرى ذات صلة بالبحث ، وبناء علي نتائج الدراسة الحالية ، أشارت الدراسة إلي و توصيات و مقترحات لإجراء بحوث  مستقبلية .
 

المجلد 30، العدد 30 - الرقم المسلسل للعدد 30
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2011
الصفحة 1-28
  • تاريخ الاستلام: 19 مايو 2011
  • تاريخ المراجعة: 05 يونيو 2011
  • تاريخ القبول: 20 يونيو 2011