تصور مقترح لاستثمار رأس المال الفکرى فى الجامعات المصرية فى ظل التحول العالمى نحو اقتصاد المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية الدراسات الإنسانية - جامعة الأزهر

المستخلص

     يعد رأس المال الفکرى من أهم الموارد التى تمتلکها الجامعات ، والتى تفوق رأس المال المادى ، وازدادت أهمية رأس المال الفکرى فى العصر الحاضر بسبب التحول العالمى نحو اقتصاد المعرفة ، حيث أصبحت المعرفة وما تنتجه من تطبيقات عملية هى المورد الأکثر أهمية فى اقتصاديات الدول على مستوى العالم ، فى ظل التطور العلمى والتکنولوجى السريع ، وقد اعتمدت مشکلة الدراسة الحالية على نتائج بعض الدراسات السابقة التى أکدت على ضعف واقع الجامعات المصرية فى إدارة واستثمار رأس المال الفکرى وضعف القدرة التنافسية للجامعات وفقا للتصنيفات الأکاديمية الدولية ، لذا هدفت الدراسة الحالية إلى وضع تصور مقترح لاستثمار رأس المال الفکرى فى الجامعات المصرية فى ظل التحول العالمى نحو اقتصاد المعرفة ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى ، وتضمنت الدراسة عدة خطوات شملت الإطار النظرى للبحث والذى تناول الإطار النظرى والمفاهيمى لرأس المال الفکرى وخصائصه ومکوناته وأهميته ، ومتطلبات استثماره فى التعليم الجامعى ، وکذلک الإطار النظرى والمفاهيمى لاقتصاد المعرفة وفوائد التحول من الاقتصاد التقليدى إلى اقتصاد المعرفة ، ومؤشرات قياسه ، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن استثمار رأس المال الفکرى يتطلب المسئولية المشترکة بين القطاع الحکومى ، ومؤسسات المجتمع المدنى ، وأن نشر المعرفة فى الأوساط التعليمية يلعب دورا مهما فى تنمية رأس المال الفکرى ، وقدمت الدراسة تصورا مقترحا لاستثمار رأس المال الفکرى فى الجامعات المصرية وفقا لعدد من المحاور الأساسية المرتبطة بمکونات رأس المال الفکرى وهى رأس المال البشرى ورأس المال التنظيمى ورأس المال العلاقاتى .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Perspective for investing intellectual capital in Egyptian universities in light of the global transformation towards a knowledge economy

المؤلف [English]

  • asmaa abdelhamed
Assistant Professor of Pedagogy College of Human Studies - Al-Azhar University
المستخلص [English]

     Intellectual capital is one of the most important resources owned by universities, which exceeds physical capital. the importance of intellectual capital has increased in the present era due to the global shift towards a knowledge economy, where knowledge and its practical applications have become the most important resource in the economies of countries worldwide in light of the rapid scientific and technological development. The current study problem relied on the results of some previous studies that emphasized the weakness of the Ability of Egyptian universities in managing and investing intellectual capital and the weak competitiveness of universities in accordance with international academic classifications, so the current study aimed to develop a proposed vision for investing intellectual capital in Egyptian universities in light of The global shift towards a knowledge economy . the current study aimed to develop A Suggested Perspective for investing intellectual capital in Egyptian universities in light of the global shift towards a knowledge economy, Using the descriptive approach, the study included several steps that included the theoretical framework for research, which dealt with the theoretical and conceptual framework of intellectual capital, its characteristics, components, importance, and the requirements of its investment in university education, As well as the theoretical and conceptual framework for the knowledge economy and the benefits of the transformation from the traditional to the knowledge economy, and indicators for its measurement, The results of the study indicated that investing intellectual capital requires joint responsibility between the government sector and civil society institutions.
and Spreading knowledge in educational circles plays an important role in developing intellectual capital , The study was provided
a proposed concept for investing intellectual capital in Egyptian universities according to a number of basic axes associated with the components of intellectual capital, which are human capital, organizational capital, and relationship capital

الكلمات الرئيسية [English]

  • Intellectual capital
  • knowledge economy
  • University education
المجلد 81، العدد 81 - الرقم المسلسل للعدد 81
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2021
الصفحة 1-56
  • تاريخ الاستلام: 19 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 29 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 19 أكتوبر 2020