الإسهام النسبي لکل من الذاکرة البصرية وبعض المتغيرات الديموغرافية في التنبؤ بالتمييز البصري للأطفال الصم وضعاف السمع.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية -جامعة الملک سعود-المملکة العربية السعودية

المستخلص

      هدفت الدراسة الحالية إلىالکشف عن العلاقة التنبؤية بين الذاکرة البصرية والتمييز البصري لدى الأطفال الصم وضعاف السمع في مرحلة رياض الأطفال، إضافة إلى الکشف عن الفروق في الذاکرة البصرية والتمييز البصري لدى الأطفال الصم وضعاف السمع وفقا لاختلاف درجة القصور السمعي -النوع الاجتماعي -العمر الزمني. وتم تطبيق مقياسي الذاکرة البصرية والتمييز البصري تطبيقا فرديا بعد التحقق من الخصائص السيکومترية لهما على 101 طفل اصم وضعيف سمع في رياض الأطفال في مدينة الرياض، وکشفت النتائج عن وجود علاقة بين التمييز البصري وکل من الذاکرة البصرية وبعض المتغيرات الديموجرافية ( النوع الاجتماعي، العمر الزمني، نوع الإعاقة السمعية (الصم، وضعاف السمع) مع إمکانية التنبؤ بالتمييز البصري من خلال الذاکرة البصرية والمتغيرات الديموغرافية، ولم توجد فروق  في الذاکرة البصرية والتمييز البصري بين الذکور والإناث، کما  لم توجد فروق في الذاکرة البصرية بين الأطفال الصم والأطفال ضعاف السمع في حين کشفت النتائج عن وجود فروق بينهما  في التمييز البصري بينهما لصالح الأطفال الصم ، کما کشفت تائج الدراسة عن وجود اختلاف في التمييز البصري والذاکرة البصرية بين الأطفال الصم وضعاف السمع تبعا لاختلاف العمر الزمني لصالح الأطفال في عمر 6 سنوات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relative Contribution of Visual Memory and Some Demographic Variables in Predicting Visual Discrimination of Deaf and Hard of Hearing Children.

المؤلف [English]

  • maryam terkstany
Associate Professor of Special Education College of Education - King Saud University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

            This study aimed to investigate the predictive relationship between visual memory and visual discrimination among deaf and hard of hearing children in the preschool stage, as well as to detect the differences in visual memory and visual discrimination among deaf and hard of hearing children according in relation to the degree of hearing impairment, gender, and age. A visual memory and a visual discrimination tasks were administered individually on 101 deaf and hearing-impaired children enrolled in kindergartens in Riyadh. Results revealed a relationship between visual discrimination and both visual memory and some demographic variables (gender, age, and type of hearing disability (deaf, and hard of hearing). Our findings also found no gender differences in visual memory and visual discrimination between males and females, in addition no differences were detected in visual memory between deaf and hearing-impaired children. In contrast, our results revealed that there were differences between deaf and hard of hearing children in the visual discrimination task in favor of deaf children, results also showed differences on visual discrimination and visual memory between deaf and hard of hearing children in regards to their age in favor of six-year-old children.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Visual Memory
  • visual discrimination
  • visual cognitive abilities
  • kindergarten
  • Deaf
  • Hard of Hearing
المجلد 81، العدد 81 - الرقم المسلسل للعدد 81
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2021
الصفحة 333-380
  • تاريخ الاستلام: 20 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 01 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 10 أكتوبر 2020