توظيف مراسي التعلم الالکتروني في تدريس مقرر تقييم تربوي لتنمية مستويات عمق المعرفة وجدارات التقويم وتوکيد الذات المهنية للطالب المعلم بکلية الاقتصاد المنزلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج وطرق التدريس المساعد قسم الاقتصاد المنزلي التربوي کلية الاقتصاد المنزلي- جامعة حلوان

2 أستاذ مناهج وطرق التدريس المساعد قسم الاقتصاد المنزلي التربوي کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرف على أثر توظيف مراسي التعلم الالکتروني في تدريس مقرر تقييم تربوي لتنمية مستويات عمق المعرفة وجدرات التقويم وتوکيد الذات المهنية لدي الطالب المعلم بکلية الاقتصاد المنزلي، وقد تکونت عينة البحث من (125) طالب مقيدين بالفرقة الرابعة بکلية الاقتصاد المنزلي,واعتمد البحث على التصميم شبه التجريبى لمجموعة تجريبية واحدة، حيث طبقت عليهم أدوات البحث التى تضمنت ( اختبار مستويات عمق المعرفة ، بطاقة ملاحظة جدرات التقويم ، مقياس توکيد الذات المهنية) قبل وبعد تطبيق تجربة البحث .
وتوصلت النتائج إلي وجود فرق دال إحصائياً عند بين متوسطات درجات الطلاب المعلمين مجتمع البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار عمق المعرفة لصــالح التطبيق البعدي، وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب المعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مؤشرات الجدارات التقويمية لصالح التطبيق البعدي، وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات درجات الطلاب المعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس توکيد الذات المهنية لصالح التطبيق البعدي .وجود علاقة ارتباطيه طردية موجبة بين نمو مستويات عمق المعرفة وجدارات التقويم وتوکيد الذات المهنية. وفي ضوء هذه النتائج أمکن تقديم مجموعة من التوصيات البحثية کضرورة الاهتمام بتنمية واکتساب الطلاب معلمي الاقتصاد المنزلى لجدارات التقويم بشقيها ( المعرفى والأدائى) لتحسين العملية التدريسية و زيادة ثقتهم بأدائهم التدريسى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Employing E-learning Anchors in Teaching The pedagogical Assessment Course to Develop Levels of Depth of Knowledge, Competencies Evaluation and Professional Self-affirmation the Student Teacher in the Faculty of Home Economics

المؤلفون [English]

  • arzak allawzy 1
  • shimaa metwali 2
1 Assistant Professor of Curriculum and Instruction Department of Educational Home Economics Faculty of Home Economics - Helwan University
2 Assistant Professor of Curriculum and Instruction Department of Educational Home Economics Faculty of Home Economics - Helwan University
المستخلص [English]

The current research aims to know the impact of employing E-learning anchors in teaching an educational assessment course to develop the levels of depth of knowledge, competencies evaluation and professional self-affirmation of the student teacher in the faculty of Home Economics, The research sample consisted of (125) student enrolled in the 4th Division of the faculty of Home Economics, The research relied on the semi-experimental design of one experimental group, Research tools, which included testing depth levels of knowledge, a competencies evaluation note card, a measure of professional self-affirmation, were then applied to them before and after applying the search experience.
 The results found a statistically difference between the average grades of students teachers sample research in tribal and dimensional applications to test the depth of knowledge in favor of the remote application, There are significant differences between the averages of the grades of teacher students in the tribal and dimension applications of the note card for competencies evaluation wall indicators, There are significant differences between the averages of the grades of teachers students in the tribal and dimensional applications of the occupational self-assurance measure in favor of the remote application, A proportional positive correlation between the growth of knowledge depth levels, calendar and professional self-affirmation.
Aseries of research recommendations have been made, such as the need to pay attention to the development of and acquisition of teachers students of home economics for the merits of the competencies evaluation in both( cognitive and performance) to improve the teaching process and increase their confidence in their teaching performance.

الكلمات الرئيسية [English]

  • E-learning anchors
  • Depth levels of knowledge
  • Competencies Evaluation
  • Professional Self-affirmation
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 313-408
  • تاريخ الاستلام: 21 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 07 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 21 أكتوبر 2020