العوامل المؤثرة في توظيف الأشخاص ذوي الإعاقة وعلاقتها ببعض المتغيرات کما يدرکها المختصون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة المســــاعــد -کليــة الــتربيــة جــامعــة الامام محمد بن سعود الاسلامية –الرياض المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤثرة في توظيف الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصون، وعلاقتها ببعض المتغيرات مثل : الجنس، التخصص، جهة العمل، المستوى التعليمي، وتکونت عينة الدراسة من (210) من المختصين بمجال التربية الخاصة وتوظيف الأشخاص ذوي الإعاقة ممن يعملون في القطاع الحکومي والخاص والأهلي بمنطقة الرياض ومکة المکرمة. وقد تکونت أداة الدراسة (إعداد الباحثة) من قسمين : تضمن القسم الاول معلومات عامة عن عينة الدراسة ، وشمل القسم الثاني ( 5) أبعاد موزعة علي " 43 عبارة " تمثل العوامل التي قد تؤثر في التوظيف، وباستخدام المنهج الوصفي المقارن والأساليب الإحصائية  مثل المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ت)، واختبار کروسکال واليس. أظهرت نتائج الدراسة أن العوامل المؤثرة في توظيف الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصون بالترتيب کالتالي: إدراک أهمية التوظيف، ثم تأهيل وتدريب الأشخاص ذوي الاعاقة، ثم الاسرة، ثم بيئة العمل وأخيرا عامل الشخص ذو الإعاقة. وأيضا کشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في إدراک المختصون للعوامل المؤثرة في توظيف الأشخاص ذوي الإعاقة وفقا لمتغيرات الدراسة باستثناء متغير الجنس في البعد الاول (ادراک أهمية التوظيف ) والبعد الثاني ( الشخص ذو الاعاقة ،والدرجة الکلية للاستبيان ، وفيما يتعلق بأکثر فئات الأشخاص ذوي الإعاقة أهلية للتوظيف، أتضح أن ذوي الإعاقة الحرکية يأتي أولا من حيث أهلية للتوظيف، ثم ذوي الإعاقة السمعية، وذوي الإعاقة الفکرية والتوحد وأخيراً ذوي الإعاقة البصرية، وقد قدمت الدراسة في ضوء نتائجها بعض التوصيات التي تساعد الأشخاص والجهات ذات العلاقة بالتوظيف مراعاة تلک العوامل لتسهيل توظيف الأشخاص ذوي الإعاقة وضمان البقاء في جهات التوظيف والوصول الشامل في بيئات العمل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factors affecting the employment of persons with disabilities and their relationship Some variables as perceived by specialists

المؤلف [English]

  • hala hassanien
Assistant Professor of Special Education - College of Education Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Riyadh Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aims to explore the factors affecting the employment of people with disabilities from specialists’ perspective, and its relationship to some variables, such as; gender, specialty, place of work, and educational level. Study sample includes 210 specialists in special education and the employment of persons with disabilities, who work in governmental, private, and civil sectors in Riyadh and Mecca. Study instrument includes two parts (developed by the researcher): the first part includes general information about study sample, and the second part includes five dimensions that consist of 43 items, represent factors that affect employment. By using descriptive, comparative method, and statistical methods like the mean, standard deviation (t) test and Kruskal Wallis. Study results showed that the factors affecting the employment of persons with disabilities from specialists’ perspective are: perception of employment importance, rehabilitation and training of persons with disabilities, the family, work environment, and the person with disability. The results showed also that there are no differences in specialists’ perception of the factors affecting the employment of persons with disabilities according to study variables, With the exception of the gender variable in the first dimension (perception of employment importance) , and the second dimension (the person with disability, and the total score of the questionnaire . As for the most eligible class for employment, persons with kinetic disability came first in eligibility for employment, then persons with hearing disability, persons with intellectual disability and autism, and lastly persons with visual disability. The study provided some recommendations that help persons and employees in considering these factors to facilitate the employment of persons with disabilities and have access to work environments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • employment
  • persons with disability
  • specialists
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 573-633
  • تاريخ الاستلام: 18 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 31 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 08 أكتوبر 2020