The effect of teacher’s presence in collaborative online writing on EFL writing skills, reading comprehension and learner autonomy

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

An Associate professor researcher The National Center for Educational Research and Development

المستخلص

This study aimed at developing EFL students' writing skills, by examining the effect of teacher intervention in online collaborative writing on students’ writing performance, reading comprehension, and learner autonomy. The study sample comprised 98 fresh female students enrolled at the College of Education, Kuwait University, who were of different majors. The students were divided into three groups; two experimental groups and a control one. Both treatment groups were engaged in online collaborative writing projects, utilizing google documents (GD) program. However, the first group was exposed to high teacher presence intervention (HTP), whereas the second group was exposed to low teacher presence intervention (LTP). The treatment spanned over a period of 13 weeks. The tools incorporated in the study included a writing test, a reading comprehension test, and a learner autonomy questionnaire. Results showed that both groups improved in writing, reading comprehension and leaner autonomy, compared to the control group. Nonetheless, the (HTP) outperformed the (LTP) in most writing skills. As far as reading comprehension and learner autonomy are concerned, no differences could be detected between both treatment groups. The study sustained the conclusion that high teacher presence in online contexts is paramount in improving students’ writing skills, especially for those whose language proficiency is not very high. It was suggested that teacher high presence facilitated students’ interaction, collaboration and reciprocal learning process, without undermining their autonomy.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

أثر تدخل المعلم في سياق الکتابة التعاونية الافتراضية على مهارات الکتابة والفهم القرائي واستقلالية المتعلم في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية

المؤلف [English]

  • شيماء ترکي
أستاذ مشارک باحث المرکز الوطني للبحوث التربوية والتطوير
المستخلص [English]

          هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية کلغة أجنبية، من خلال دراسة تأثير تدخل المعلم في سياق الکتابة التعاونية الافتراضية على مهارات الکتابة، ومهارات الفهم القرائي واستقلالية المتعلم. وقد اشتملت عينة الدراسة على 98 طالبة من الطالبات المستجدات في کلية التربية، جامعة الکويت، تم تقسيمهن إلى ثلاث مجموعات: مجموعتين تجريبيتين، ومجموعة ضابطة. وقد انخرطت کلتا المجموعتين التجريبين في مشاريع للکتابة التعاونية، باستخدام برنامج وثائق جوجل، بيد أن المجموعة الأولى تعرضت لتدخل المعلم بشکل مکثف، بينما تعرضت المجموعة الثانية لتدخل أقل کثافة من قبل المعلم، واستمرت التجربة لمدة 13 أسبوع. وقد تم توظيف مجموعة من الأدوات، شملت اختبارا في الکتابة، واختبارا في الفهم القرائي، ومقياسا في استقلالية المتعلم. وقد أظهرت النتائج أن هناک تحسنا واضح لدى طالبات المجموعتين التجريبيتين في مهارات الکتابة، ومهارات الفهم القرائي، واستقلالية المتعلم، مقارنة بالمجموعة الضابطة، إلا أن المجموعة التي تعرضت لتدخل مکثف من  قبل المعلم تحسن أداؤها بشکل يفوق المجموعة الأخرى، التي لم يتدخل فيها المعلم بالقدر نفسه. وقد خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها أن تدخل المعلم في السياقات الافتراضية يعد عاملا جوهريا في تحسين مهارات الکتابة لدى الطلبة، وبخاصة ذوي الکفاءة اللغوية المنخفضة. وقد أوصت الدراسة بضرورة تواجد المعلم بشکل مکثف في سياق الکتابة التعاونية الافتراضية في اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية، لما يؤديه من دور فاعل في تيسير تفاعلات الطلبة وتعاونهم وتعلمهم بشکل متبادل، دون تقويض قدرتهم على التعلم بشکل مستقل.

الكلمات الرئيسية [English]

  • المعلم
  • المتعلم
  • الکتابة التعاونية
  • مهارات الکتابة
  • اللغة الإنجليزية
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 1-60
  • تاريخ الاستلام: 20 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 07 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 20 سبتمبر 2020