فاعلية برنامج تدريبي قائم على القيادة التحويلية في تنمية مهارات الإبداع الإداري لدى قادة المدارس الثانوية بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد قسم: الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية-جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدفت الدراسة معرفة تصميم برنامج تدريبي قائم على القيادة التحويلية، وقياس فاعليته في تنمية مهارات الإبداع الإداريّ لدى قادة المدارس الثانوية الحکومية بالرياض، واستُخدم المنهج التجريبي، وقام الباحث بتصميم برنامج تدريبي قائم على القيادة التحويلية، ومقياس للإبداع الإداريّ أداوتٍ لجمع المعلومات، وتکونت عينة الدراسة من (60) قائدًا للمدارس الثانوية، مقسمين على مجموعتين (30) للمجموعة التجريبية، (30) للمجموعة الضابطة، وکانت النتائج کالآتي:

· لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات کلٍّ من أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة على مقياس الإبدع الإدراي في القياس القبلي.
· توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات کلٍّ من أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة على مقياس الإبداع الإداريّ في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
· توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة من المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي والبعدي على مقياس الإبداع الإداريّ لصالح القياس البعدي تُعزى إلى تطبيق البرنامج التدريبي القائم على القيادة التحويلية.
· توجد فروق ذات دلالة إحصائية على محاور مقياس الإبداع الإداريّ وإجمالي المقياس للمجموعتين: التجريبية والضابطة في القياس البعدي ترجع إلى المتغيرات الديموجرافية، لصالح الأکبر عمرًا وللمؤهل العملي الأعلى، وللأکثر في عدد سنوات الخبرة.

وأوصت الدراسة بضرورة تنمية وتطوير مهارات الإبداع الإداريّ لدى قادة المدارس الثانوية الحکومية، والأهلية بمنطقة الرياض.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program based on transformational leadership in developing managerial creativity skills for high school directors in Riyadh

المؤلف [English]

  • ali alghamdy
Assistant Professor, Department: Educational Administration and Planning College of Education - Imam Muhammad bin Saud Islamic University Saudi Arabia
المستخلص [English]

 The study aimed at knowing the design of a training program based on transformational leadership and measuring its effectiveness in developing managerial creativity skills for governmental high schools’ directors in Riyadh, and to achieve the goals of the study, the experimental approach was used, and the researcher designed a training program based on transformational leadership, and a score of managerial creativity as tools for collecting information. The study sample included (60) directors of high school directors, divided into two groups as (30) for the study group, (30) for the control group, and the study showed the following findings:

Ø There are no statistically significant differences between the mean scores of each of the study and control group members on the score of managerial creativity in the pre-assessment.
Ø There are statistically significant differences between the mean scores for each of the study and control group members on the score of managerial creativity in the post-assessment in favor of the study group.
Ø There are statistically significant differences between the mean scores of the sample members of the study group between the pre- and post- assessments on the score of managerial creativity in favor of the post-assessment attributable to the implementation of the training program based on transformational leadership.
Ø There are statistically significant differences on the axes of the score of managerial creativity and the total score of the study and control groups in the post-assessment due to sociodemographic variables (age, educational qualification, number of years of experience), in favor of the oldest age, the higher educational qualification, and the highest in number of years of experience.

In view of the foregoing, the study recommended the significance of developing and improving the skills of managerial creativity for the directors of governmental high schools, as well as eligibility in the Riyadh region through training on transformational leadership.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : transformational leadership - managerial creativity - school leadership - Riyadh
  • high school
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 719-783
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 09 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 15 أكتوبر 2020