المسئولية الاجتماعية وعلاقتها بالتوافق الوظيفي وجودة الحياة لدى عينة من معلمي التعليم العام بالسعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية-کلية التربية-جامعة طيبة بالمدينة المنورة وزارة التربية والتعليم-المملکة العربية السعودية

المستخلص

          استهدف البحث الکشف عن علاقة المسئولية الاجتماعية  بکل من: التوافق الوظيفي وجودة الحياة لدى المعلمين بالتعليم العام في المملکة العربية السعودية. والکشف عن الفروق لدى المعلمين بالتعليم العام في المملکة العربية السعودية مرتفعي ومنخفضي المسئولية الاجتماعية في التوافق الوظيفي وفي جودة الحياة.
          ومن أجل ذلک الهدف قامت الباحثة باختيار عينة البحث قوامها(50) معلماً ومعلمة من معلمات التعليم العام بالمملکة العربية السعودية في مدى عمري (32-47) سنة. وتضمنت أدوات البحث: مقياس المسئولية الاجتماعية ومقياس التوافق الوظيفي ومقياس جودة الحياة     
          وأسفرت نتائج البحث عن وجود ارتباط دال بين المسئولية الاجتماعية وأبعادها: (المسئولية الذاتية/ الشخصية، المسئولية الدينية والأخلاقية، المسئولية تجاه الآخرين - المسئولية تجاه المجتمع والوطن)والدرجة الکلية مع التوافق الوظيفي لدى المعلمين بالتعليم العام في المملکة العربية السعودية وجميع معاملات الارتباط موجبة. ووجود ارتباط دال بين المسئولية الاجتماعية وأبعادها: (المسئولية الذاتية/ الشخصية، المسئولية الدينية والأخلاقية، المسئولية تجاه الآخرين، المسئولية تجاه المجتمع والوطن)والدرجة الکلية مع جودة الحياة وأبعادها (الرضا عن الأسرة، الرضا عن الأصدقاء، الرضا عن المدرسة، الرضا عن البيئة المحيطة، الرضا عن الذات) الدرجة الکلية لدى المعلمين بالتعليم العام بالمملکة العربية السعودية وجميع معاملات الارتباط موجبة. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين بالتعليم العام بالمملکة العربية السعودية مرتفعي ومنخفضي المسئولية الاجتماعية في التوافق الوظيفي، حيث کانت جميع قيم "ت" دالة عند مستوى 0.01. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين بالتعليم العام في المملکة العربية السعودية مرتفعي ومنخفضي المسئولية الاجتماعية في جودة الحياة وأبعادها (الرضا عن الأسرة، الرضا عن الأصدقاء، الرضا عن البيئة المحيطة، الرضا عن الذات، الرضا عن المدرسة) الدرجة الکلية لصالح مرتفعي المسئولية الاجتماعية حيث کانت جميعها دالة عند مستوى 0.01 لوصول قيمة "ت" لحد الدلالة المقبولة إحصائياً.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Social responsibility and its relation with functional appropriateness and the quality of life for general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • fatoom alboraq
Department of Mental Health - College of Education - Taibah University in Madinah Ministry of Education - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This research aims to uncover the relation of social responsibility with both of functional appropriateness and the quality of life for general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia and the differences of low and high social responsibility general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia concerning functional appropriateness and life quality.
Thus, the researcher selected the research sample of (50) female and male general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia aged between 32 – 47. Research tools included the scale of social responsibility, functional appropriateness and life quality.
Results:
A significant relation between social responsibility and its dimensions (individual/personal responsibility, ethical and religious responsibility, responsibility towards others – responsibility towards the society and the homeland)  is found. Also, total degree with functional appropriateness for general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia and all correlation coefficients are positive. Also, a significant relation between social responsibility and its dimensions (individual/personal responsibility, ethical and religious responsibility, responsibility towards others – responsibility towards the society and homeland)  is found. Also, total degree with life quality and its dimensions (family satisfaction, friend satisfaction, school satisfaction, satisfaction with surrounding environment, self-satisfaction) total degree of general education teachers in Kingdom of Saudi Arabia and all correlation coefficients are positive. There are statistically significant differences between means of low and high social responsibility general education teachers' grades concerning functional appropriateness as all values "t" significance at the 0.01 level. There are statistically significant differences between means of low and high social responsibility general education teachers' grades concerning life quality and its dimensions (family satisfaction, friend satisfaction, school satisfaction, satisfaction with surrounding environment, self-satisfaction) total degree for high social responsibility as all of them are significant at the 0.01 level so that the value "t" can reach the statistically approved significance limit.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social responsibility
  • functional appropriateness
  • life quality
  • teachers
  • general education
  • Kingdom of Saudi Arabia
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 1087-1142
  • تاريخ الاستلام: 10 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 18 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 31 أكتوبر 2020