درجة ممارسة القيادة بالقيم وأثرها على فاعلية أعضاء هيئة التدريس من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا بجامعة تبوک "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک، کلية التربية والآداب بجامعة تبوک المملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة بالقيم وأثرها على فاعليه أعضاء هيئة التدريس في جامعة تبوک من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا، وقد ضمت عينة الدراسة (225) طالب وطالبة من تخصصات ومستويات دراسية مختلفة، ولتحقيق الهدف من الدراسة تم إعداد استبانة للتعرف على کل من: واقع ممارسات أعضاء هيئة التدريس للقيادة بالقيم وفاعليتهم، وأظهرت النتائج أن أعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوک يمارسون القيادة بالقيم بدرجات مرتفعة، کما أن تلک الممارسة تنعکس بشکل إيجابي في  واقع فاعليه أعضاء هيئة التدريس من خلال تصورات طلبة الدراسات العليا بالجامعة، کذلک لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة القيادة بالقيم وفاعليه عضو هيئة التدريس والتى تُعزى إلى کل من: عامل الجنس، وعامل المستوى الدراسي، وعامل التخصص الدراسي، ماعدا الفروق في  قيمة العلاقات الشخصية لصالح الطلبة، کذلک توجد تأثيرات مباشرة موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) لممارسة أعضاء هيئة التدريس للقيم المرتبطة بعملية القيادة بالقيم في درجة فاعليتهم وفقاً لتصور طلبة وطالبات الدراسات العليا بجامعة تبوک

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reality of Practicing Leadership by Values and its impact on the effectiveness of Teaching Staff through the Perceptions of Post-Graduate Students at Tabuk University

المؤلف [English]

  • abdullah alsheref
Associate Professor, College of Education and Arts, University of Tabuk Saudi Arabia
المستخلص [English]

            The study aimed to identify the degree of practicing leadership by values ​​and its impact on the effectiveness of teaching staff at Tabuk University through the perceptions of post-graduate students. The study sample included (225) students from different academic specializations and levels, and to achieve the goal of the study, a questionnaire was prepared to identify  The reality of teaching staff ’practices for leadership by values ​​and their effectiveness, and the results showed that teaching staff at Tabuk University ​​have high grades of practice leadership with values , and that practice is positively reflected in the reality of the effectiveness of teaching staff through the perceptions of post-graduate students at the university, as well as there are no differences  in the degree of leadership practice in terms of values ​​and the effectiveness of teaching staff, which is attributed to: the gender factor, the academic level factor, and the academic specialization factor, except for the differences in the value of personal relationships in favor of students, there are also direct positive effects that are statistically significant at (0.01 level) ) For practicing teaching staff of leadership by values in the degree of their effectiveness according to the perceptions of post-graduate students  at Tabuk University.

الكلمات الرئيسية [English]

  • values-based leadership
  • effectiveness
  • Teaching staff
  • Tabuk University
  • Saudi Arabia
المجلد 82، العدد 82 - الرقم المسلسل للعدد 82
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2021
الصفحة 1143-1189
  • تاريخ الاستلام: 03 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 31 أكتوبر 2020