وحدة مقترحة في کيمياء الفيمتو وأثرها في تنمية التحصيل المعرفي والقيم العلمية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة بسوهاج

المستخلص

       هدفت الدراسة الحالية الى تحديد اثر  تدريس محتوي  وحدة  مقترحة  في کيمياء الفيمتو   لطلاب المرحلة الثانوية على التحصيل المعرفي والقيم العلمية وقد  تم اعداد کتيب الطالب  ودليل المعلم  لدراسة محتوي الوحدة المقترحة   کما أعدت الباحثة ادوات لقياس اثرها على التحصيل المعرفي والقيم   العلمية في ابعاد الامانة العلمية وحب الاستطلاع والمثابرة تقبل النقد وتقدير العلم وجهود العلماء   .و کانت من أهم  نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات  طلاب مجموعة البحث  في درجات التطبيق  القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي  ومقياس القيم العلمية    لصالح التطبيق البعدي , وقد تم تفسير تلک النتائج إلى کفاءة الوحدة المقترحة في کيمياء الفيمتو في تنمية القيم العلمية لطلاب مجموعة البحث  وأثرها في اتاحة الفرصة لتمتع الطلاب بالمحتوى الغير تقليدي للوحدات التي تعودوا عليها  في مختلف المواد التي يدرسونها  بما مثل لديهم تجديد لقدراتهم في استيعاب وفهم هذا المحتوى  الجديد , ودراسة موضوعات المحتوى بطرق و وسائل وأنشطة مختلفة متضمنة بداخل کتيب الطالب مما سهل على الطلاب فهمها وتفسيرها لجميع مستوياتهم,واستعرضت الباحثة عددا من التوصيات المنبثقة من الدراسة  ومنها تدريب الطلاب المعلمين بکلية التربية شعبة الکيمياء على تدريس مقرر في کيمياء الفيمتو وتطوير مقرر الکيمياء , بحيث يتضمن وحدة کيمياء الفيمتو ، وکذلک قدمت عدة مقترحات ببعض التوجيهات المستقبلية  .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed unit in femto-chemistry and its impact on the development of cognitive achievement and scientific values among secondary school students

المؤلف [English]

  • manal mohamed
Instructor, Department of Curriculum and Teaching Methods Faculty of Education - University of Sohag
المستخلص [English]

 The current study aimed to determine the effect of teaching the content of a proposed unit in femto chemistry to high school students on cognitive achievement and scientific values. The student’s handbook and teacher’s guide were prepared to study the content of the proposed unit. The researcher also prepared tools to measure its impact on cognitive achievement and scientific values ​​in the dimensions of scientific honesty, curiosity and perseverance. Acceptance of criticism and appreciation of science and the efforts of scientists. One of the most important results of the study was the existence of statistically significant differences between the mean scores of the research group students in the degrees of the pre and post application of the achievement test and the scale of scientific values ​​in favor of the post application. These results were interpreted to the efficiency of the proposed unit in femto chemistry. In developing the scientific values ​​of the students of the research group and its effect in providing the opportunity for students to enjoy the non-traditional content of the units they are accustomed to in the various subjects that they study, including that they have a renewal of their abilities to comprehend and understand this new content, and to study content topics in different ways, means and activities included in the student handbook. Easy for students to understand and interpret for all levels, and reviewed The researcher has a number of recommendations emanating from the study and is training student teachers in the Faculty of Education, Chemistry Division, to teach a course in femtosecond chemistry and to develop a chemistry course, so that it includes the femto chemistry unit. She also made several proposals for some future directions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Femtosecond chemistry
  • Cognitive achievement
  • Scientific values
المجلد 83، العدد 83 - الرقم المسلسل للعدد 83
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2021
الصفحة 375-428
  • تاريخ الاستلام: 04 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 27 أكتوبر 2020