الاستثمار في بناء مجتمعات التعلم وحوکمة النفقات بالتعليم الجامعي المصري رؤية تنبؤية في ضوء مدخل تحليل الکلفة-الفاعلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التخطيط التربوي کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث إلى تقديم رؤية تنبؤية عن العلاقة المتوقعة بين الاستثمار في بناء مجتمعات التعلم وحوکمة النفقات بالتعليم الجامعي المصري في ضوء الوقوف على الکلفة والفاعلية لکل منهما، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، ومدخل تحليل الکلفة الفاعلية، وتوصل البحث إلى وجود علاقة تبادلية، علاقة سبب ونتيجة، علاقة طردية متوقعة بين الاستثمار في بناء مجتمعات التعلم وحوکمة النفقات بالتعليم الجامعي المصري، ومن ثم يجب دعم الاستثمار في بناء مجتمعات التعلم کمدخل لحوکمة النفقات بالتعليم الجامعي المصري، والعکس صحيح؛ بمعني أنه يجب التوجه نحو حوکمة النفقات لتدبير الموارد الإضافية اللازمة لتغطية کلفة بناء مجتمعات التعلم بالتعليم الجامعي المصري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Investing in Constructing Learning Communities and Governance of Expenditures in Egyptian University Education Predictive Vision in light of the Effectiveness-Cost Analysis Approach

المؤلف [English]

  • ahmed abdelmotelb
Educational planning teacher College of Education - Benha University
المستخلص [English]

            The aim of the research is to provide a predictive relationship between investment in constructing learning communities and governance of expenditures in Egyptian university education in light of standing on the cost and effectiveness of each of them, and the research uses the descriptive and analytical method, and the effectiveness cost analysis approach, and the research reached the existence of a reciprocal relationship, a cause-and- effect relationship, a positive relationship it is expected between investment in constructing learning communities and expenditure governance in Egyptian university education, and then investment in constructing learning communities must be supported as an input to the governance of expenditures in Egyptian university education, and vice versa. In other words, it is necessary to go towards the governance of expenditures to secure the additional resources needed to cover the cost of constructing learning communities in Egyptian                  university education                                                                                    

الكلمات الرئيسية [English]

  • Investment
  • Learning Communities
  • Expenditure Governance
  • Egyptian University
  • Effectiveness Cost analysis approach
المجلد 83، العدد 83 - الرقم المسلسل للعدد 83
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2021
الصفحة 515-649
  • تاريخ الاستلام: 24 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 07 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 14 أكتوبر 2020