ممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل لدى طلاب الدبلوم المهني في ضوء مدخل STEM واستعدادهم لتطبيقها مستقبليا في دروس العلوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية - جامعة طنطا

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

        استهدف البحث استقصاء انعکاس برنامج مقترح قائم على مدخل STEM على مستوى أداء وفهم ممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل لدى طلاب الدبلوم المهني شعبة الکيمياء بکلية التربية جامعة طنطا، واستعدادهم لتطبيقها مستقبليا في دروس العلوم. اعتمد البحث على أحد تصميمات منهج البحوث المختلطة وهو تصميم التثليث المتزامن. تم استخدام مقياس لتقدير مستوى الأداء لممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل، وبطاقة تقرير ذاتي لمستوى الفهم لممارسات الإستقصاء العلمي الأصيل، ومقياس الاستعداد المستقبلي لتطبيق ممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل في دروس العلوم. وتمثلت عينة البحث في طلاب الدبلوم المهني للعام الجامعي2019 – 2020، وعددهم (١٦)، کشفت النتائج عن تحقق مستوى أداء عام "مرتفع"، ومستوى فهم عام "مرتفع" لممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل، کذلک درجة الاستعداد العام للتطبيق المستقبلي کانت مرتفعة لدى عينة البحث. اسفرت النتائج ايضاً عن وجود ارتباط بين مستوى الفهم والأداء للممارسات ودرجة الاستعداد لتطبيقها مستقبليا، بمعني أن الممارسات التي حققت مستوى فهم "مرتفع" قد حققت مستوى أداء "مرتفع" وکذلک درجة استعداد "مرتفعة"، والممارسات التي حققت مستوى فهم "متوسط" قد حققت مستوى أداء "متوسط ومنخفض"، وکذلک درجة استعداد "منخفضة". وأوصي البحث بضرورة تضمين مقررات طرق التدريس لفرص مناسبة للفهم المتعمق لممارسات الاستقصاء العلمي الأصيل القائمة على مدخل STEM لرفع مستوى أدائها ومن ثم درجة الإستعداد لتطبيقها في فصول العلوم، واقترح البحث تصميم برنامج لإعداد معلم STEM بکليات التربية 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

a proposed program based on the STEM approach on the level of performance and understanding of authentic scientific inquiry practices among students of the professional diploma, Department of Chemistry, Faculty of Education, Tanta University

المؤلفون [English]

  • hanan aboraya 1
  • doaa abdelaziz 2
1 Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Science, Faculty of Education - Tanta University
2 Teacher of curricula and methods of teaching science Faculty of Education - Tanta University
المستخلص [English]

   The research aimed to investigate the reflection of a proposed program based on the STEM approach on the level of performance and understanding of authentic scientific inquiry practices among students of the professional diploma, Department of Chemistry, Faculty of Education, Tanta University, and their readiness to apply them in science lessons in the future. the research is based on one of the mixed research approach designs; the simultaneous triangulation design. A scale was used to estimate the level of performance of authentic scientific inquiry practices, a self-report card for the level of understanding of authentic scientific inquiry practices, and a measure of future readiness to apply authentic scientific inquiry practices in science lessons. The research sample consisted of 16 professional diploma students at the academic year 2019-2020, the results revealed that students have achieved a “high” level of general performance, a “high” level of general understanding of authentic scientific inquiry practices, as well as the degree of general readiness for future application was high among students of the research sample. The results also revealed a correlation between the level of understanding and performance of the practices and the degree of readiness to implement them in the future, meaning that the practices that achieved a “high” level of understanding achieved a “high” performance level as well as a “high” readiness level, and the practices that achieved a “medium” level of understanding achieved "Medium and low" performance, as well as "low" readiness. the research recommended that teaching method courses should include appropriate opportunities for an in-depth understanding of authentic scientific inquiry practices to raise their level of performance and then the degree of readiness to apply them in science classes. The research suggested designing a program for preparing STEM teachers in Faculties of Education.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Authentic scietific inquiry practices
  • professional Diploma students
  • STEM Approach
  • readiness for Future application
المجلد 83، العدد 83 - الرقم المسلسل للعدد 83
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2021
الصفحة 983-1061
  • تاريخ الاستلام: 05 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 01 نوفمبر 2020