فعالية برنامج إرشادي معرفى سلوکى لتخفيف الضغط النفسي لأمهات التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في ظل جائحة کورونا (کوفيد -19)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية الخاصة کلية التربية – جامعه قناة السويس

المستخلص

         تسعى الدراسة الحالية للتعرف على أثر برنامج إرشادي معرفى سلوکى لتخفيف الضغط النفسي لأمهات التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في ظل جائحة کورونا (کوفيد -19). حيث تکونت عينة الدراسة من (20) أما من أمهات التلاميذ من ذوي الإعاقة السمعية في المرحلة الابتدائية، وتم تقسيمهم الى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع 10 افراد لکل مجموعة. اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي ، وتکونت أدوات الدراسة من مقياس الضغوط النفسية (اعداد :الباحثة ) وبرنامج أرشاي معرفى سلوکى لأمهات التلاميذ من ذوى الإعاقة السمعية اعداد : الباحثة وقد أظهرت نتائج الدارسة انه توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 ) بين متوسطات رتب درجات افراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على الدرجة الکلية لمقياس الضغوط النفسية لأمهات التلاميذ من ذوى الإعاقة السمعية لصالح المجموعة التجريبية ، وتوجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 ) بين متوسطات رتب درجاتافراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البعدي على الدرجة الکلية لمقياس الضغوط النفسية لأمهات التلاميذ من ذوى الإعاقة السمعية لصالح التطبيق البعدي .کما أظهرت النتائج انه لا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات رتب درجات افراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعى على الدرجة الکلية لمقياس الضغوط النفسية لأمهات التلاميذ من ذوى الإعاقة السمعية وذلک بعد مرور شهرين من تطبيق البرنامج .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Cognitive-Behavioral Counseling Program to Alleviate Psychological Stress for Mother Students with hearing Disabilities in light of the Corona Pandemic (Covid-19)

المؤلف [English]

  • mona shehata
Special education teacher College of Education - Suez Canal University
المستخلص [English]

            Study summary :The current study aim to identify the effect of a cognitive-behavioral counseling program to reduce psychological stress for mothers of students with hearing impairment in light of the Corona pandemic (Covid-19). The sample of the study consisted of (20) mothers of students with hearing impairment in the elementary stage, and they were divided into two control and experimental groups, with 10 individuals per group. The study relied on the experimental method, and the study tools consisted of the psychological stress scale(Prepared by: the researcher) and a cognitive behavioral guidance program for mothers of students with hearing impairment Prepared by: The researcher and the results of the study showed that there are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the mean scores of the members of the experimental and control groups in the telemetry on the total score of the psychological stress scale For mothers of students with hearing impairment in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group members in the pre and post measurements on the total score of the psychological stress scale for mothers of students with hearing impairment in favor of the post application. The results also showed that there are no statistically significant differences between the mean grades of the experimental group members in the post and tracer measurements on the total score of the psychological stress scale for mothers of students with hearing impairment, after two months of implementing the program.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cognitive and Behavioral Counseling Program - Psychological Stress - Hearing Impaired
  • - Corona Virus (Covid-19) 
المجلد 83، العدد 83 - الرقم المسلسل للعدد 83
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2021
الصفحة 1329-1361
  • تاريخ الاستلام: 11 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 21 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 11 نوفمبر 2020