استخدام الانفوجرافيک في بيئة تعليمية الکترونية لمقرر مباديء التدريس لتنمية التحصيل المعرفي والتفکير البصري لدى طلاب کلية التربية النوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية الموسيقية کلية التربية النوعية-جامعة جنوب الوادى

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام الإنفوجرافيک فى بيئة تعليمية إلکترونية لمقرر مبادى التدريس على التحصيل والتفکير البصرى لدى طلاب کلية التربية النوعية، حيث تم استخدم المنهج شبه التجريبي وتحليل المحتوى وقد اختير التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة عن طريق القياس القبلي والبعدى وذلک لملائمة طبيعة البحث الحالي، حيث لوحظ أداء مجموعة البحث قبل وبعد تطبيق المتغير التجريبي ثم تم قياس مقدار التغير الذي حدث، وضم البحث مجموعة من طلاب الفرقة الأولى، قسم التربية الموسيقية، کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادى بمحافظة قنا، وبلغ عددهم(63) طالب وطالبة.
          وکانت أهم النتائج التي توصل إليها البحث کالتالى.
1-   يوجد فرق دلال احصائياً بين متوسطي درجات القياسين القبلى والبعدى لاختبار التحصيل المعرفى لمقرر مبادئ التدريس من خلال استخدام الإنفوجرافيک فى بيئة تعليمية إلکترونية لصالح القياس البعدى.
2-   يوجد فرق دلال احصائياً بين متوسطي درجات القياسين القبلى والبعدى لاختبار التفکير البصرى لدى طلاب الفرقة الأولى بقسم التربية الموسيقية وهذه الفروق لصالح القياس البعدى.
          وکانت من أهم توصيات البحث التالي.
1) فى ظل الظروف الراهنة يجب الإهتمام بتحليل المقررات التعليمية للتعرف على خصائصها وکيفية عرضها بهدف تصميم بيئات تعلم تتناسب مع طبيعة کل مقرر.
2) الإتجاه الى استخدام الإنفوجرافيک بيئات التعلم الإلکترونية المختلفة مثل المنصات التعليمية والفصول الإفتراضية وغيرها التى تعتمد على المشارکة الفاعلة والإيجابية للمتعلم بدلاً من أن يکون متلقى للمعرفة فقط.
3) الإهتمام بتوظيف الانفوجرافيک التعليمى لمختلف المراحل التعليمية لزيادة التحصيل المعرفى بمستوياته المتقدمة.
4) نشر ثقافة الإنفوجرافيک من خلال تدريب القائمين على العملية التعليمية على المعايير الخاصة به وکيفية انتاجه وتصميمه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using infographics in an electronic learning environment for the teaching principles course to develop cognitive achievement and visual thinking among students of the Faculty of Specific Education

المؤلف [English]

  • badria hassan
Assistant Professor, Department of Music Education Faculty of Specific Education - South Valley University
المستخلص [English]

          The aim of this research is to identify the effect of using infographics in an electronic learning environment for the teaching principles course on achievement and visual thinking among students of the Faculty of Specific Education, where the semi-experimental approach and content analysis were used and the experimental design with one group was chosen by means of pre and post measurement in order to suit the nature of the research Present, Where the performance of the research group was observed before and after applying the experimental variable, and then the amount of change that occurred was measured. The research included a group of students of the first year, Department of Music Education, Faculty of Specific Education, South Valley University in Qena Governorate, and their number reached (63) students.                                                                                                                                                           
The most important results of the research were as follows.
1- There is a statistically significant difference between the mean scores of the pre and post measurements for the achievement test for the teaching principles course through the use of infographics in an electronic learning environment for the benefit of post-measurement.
2- There is a statistically significant difference between the mean scores of the pre and post measurements for the visual reasoning test of the first year students in the Department of Music Education, and these differences are in favor of the post measurement.
The research recommended the following.
1-Under the current circumstances, attention must be paid to analyzing educational curricula to identify their characteristics and how to display them, in order to design learning environments that suit the nature of each course.                                                                   
2- The tendency to use infographics in different electronic learning environments, such as educational platforms, virtual classrooms, and others, which depend on the active and positive participation of the learner instead of being the recipient of knowledge only.         
3-Interest in employing educational infographics for the various educational levels to increase cognitive achievement at its advanced levels.                                                          
4-Spreading the culture of the infographic by training those in charge of the educational process on its standards, how to produce and design it.                                                        

الكلمات الرئيسية [English]

  • infographics
  • Electronic learning environments
  • Visual thinking
  • Achievement knowledge
المجلد 84، العدد 84 - الرقم المسلسل للعدد 84
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2021
الصفحة 165-202
  • تاريخ الاستلام: 10 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 19 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 31 أكتوبر 2020