أثر وضوح مخرجات التعلم المستهدفة وطرق ومعايير التقييم على مداخل تعلم الطلاب وأدائهم الأکاديمي ودقة معايرتهم له ومدى رضاهم عن المقرر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية- جامعة دمنهور

المستخلص

   تُعد مداخل تعلم الطلاب من أهم العوامل التي تحدد جودة تعلمهم ودرجة اتقانهم له؛ ونظرًا لارتباط مداخل تعلم الطلاب بسياق التعلم فقد هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة أثر توضيح کل من أهداف التعلم المنشودة وطرق واستراتيجيات ومعايير التقييم قبل تدريس المحتوى العلمي على مداخل تعلم الطلاب وأدائهم الأکاديمي ودقة معايرتهم لأدائهم ومدى رضاهم عن المقرر.
    تم تطبيق قائمة مداخل التعلم بعد التحقق من صلاحيتها على عينة من (50) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعبة علم النفس بکلية التربية جامعة دمنهور تم تقسيمهم إلى مجموعتين متکافئتين، ثم تم تدريس وحدتين دراسيتين من مقرر علم النفس التجريبي لکل من المجموعة التجريبية والضابطة ولکن مع تطبيق المعالجة التجريبية على المجموعة التجريبية فقط، وقد تم تطبيق قائمة مداخل التعلم ثم اختبار تحصيلي -يتضمن سؤالاً لقياس دقة المعايرة- بعد کل وحدة على کلتا المجموعتين التجريبية والضابطة وأخيرا تم تطبيق استمارة تقييم المقرر على المجموعتين.
   وقد کشفت النتائج أن توضيح السياق ونواتج التعلم المستهدفة والمتطلبات الخاصة بالتقويم قبل عملية التعلم له أثر ايجابي على مداخل تعلم الطلاب حيث تُحسّن من مدخل التعلم العميق والاستراتيجي وتُقلل من المدخل السطحي وبخاصة اذا تضمنت نواتج التعلم مستويات عليا من التفکير وتطلبت عملية التقييم معايير عالية في التصحيح؛ کما أثر ذلک ايجابيا على کل من الأداء عندما تم قياسه باختبارًا شاملًا لکافة المستويات وعلى دقة معايرة الأداء ورضا الطلاب عن المقرر ،کما اختلف کل من أداء الطلاب ودقة معايرتهم تبعاً للإختلاف في مدخل التعلم المفضل لديهم وکان ذوي المدخل العميق هم الأفضل .
وفي ضوء تلک النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات و بعض الأفکار البحثية المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

“The Effect of the clarity of the Intended learning outcomes, methods and evaluation criteria on the students ’learning approaches, their academic performance, Calibration accuracy of it and the extent of their satisfaction with the course”

المؤلف [English]

  • eman DOHA
Teacher of educational psychology Faculty of Education - Damanhour University
المستخلص [English]

  Student learning approaches are among the most important factors that determine the quality and mastery  of their learning ,Due to the correlation between student learning approaches and the learning context, the present study aimed to study the effect of (clarifying each of the Intended learning outcomes, methods, strategies,and criteria for evaluation before teaching scientific content) on students learning approaches, their academic performance, the accuracy of their calibration and the extent of their satisfaction with the course.
    The list of learning approaches was applied after verifying its validity on a sample of (50) students from the second year students of the Psychology Division at the Faculty of Education at Damanhur University divided into two equal groups,  after that two units of the experimental psychology course was taught for each of the experimental and the control group, but with the application of the experimental treatment to the experimental group only; The list of learning approaches was applied with the achievement test -that includes a question to measure calibration accuracy of performance- after each unit on both the experimental and control groups, and Finally a course evaluation form was applied on them .
    The results indicate that  clarifying the context , Intended learning outcomes and and requirements for evaluation before the teaching has had a positive effect on student learning approaches as it improves the deep and strategic learning approach and reduces the surface learning approach, especially if the learning outcomes include higher levels of thinking and the evaluation process requires high standards in grading ;and this context affected positively on both of the performance- when it measure by a comprehensive test include all cognitive levels-, calibration accuracy of performance and Students' satisfaction with the studied course.in addition each of the students ’performance and their calibration accuracy differed according to the difference in their preferred learning approach  those with the deep approach were the best.
   A set of recommendations and some suggested research ideas were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Intended Learning Outcomes / Learning Assessment / Learning approaches / Calibration Accuracy
المجلد 84، العدد 84 - الرقم المسلسل للعدد 84
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2021
الصفحة 203-256
  • تاريخ الاستلام: 02 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 13 نوفمبر 2020
  • تاريخ القبول: 21 نوفمبر 2020