رؤية مستقبلية لتعزيز الاحتواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين في ضوء بعض المواثيق والتشريعات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية- جامعة بني سويف

2 مدرس أصول التربية کلية التربية- جامعة بني سويف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعزيز الاحتواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين عن طرق عرض الإطار المفاهيمي للتهميش، والتعرف على الأسس النظرية للاحتواء الاجتماعي، واستخلاص أهم حقوق الطفل في المواثيق والتشريعات المحلية والاقليمية والدولية، بالإضافة إلى الکشف عن آليات تعزيز الاحتـواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين من وجهة نظر الخبراء، ووضع رؤية مستقبلية لتعزيز الاحتواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين في ضوء بعض المواثيق والتشريعات.
واستخدمت الدراسة الحالية المنهج الــوصفي کما اعتمدت على أحد أساليب الدراسات المستقبلية وهو أسلوب (دلفاي) للکشف عن آليات تعزيز الاحتـواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين من وجهة نظر مجموعة من الخبراء، وتمثلت عيِّنةُ الدراسة في الخبراء المهتمين بالاحتواء الاجتماعي والتضامن الاجتماعي ورعاية المهمشين، وبلغ عدد المستجيبين من الخبراء (46) خبيراً، وذلک من خلال تصميم ثلاث جولات من الاستبانات المرسلة إلى الخبراء على فتراتٍ متلاحقة، استبانة الجولة الأولى عبارة عن سؤال مفتوح موجه للخبراء حول آليات تعزيز الاحتواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين، واستبانة الجولة الثانية وتضمنت الآليات التي نتجت عن الجولة الأولى، بعد حذف المتکرِّر وإعادة صياغة العبارات وتصنيفها لأربعة أبعاد، واستبانة الجولة الثالثة وتضمنت العبارات التي اتَّفق عليها الخبراء في الجولة الثانية بنسبة أکبر من 75%.
وکان من أهم نتائج الدراسة وضع رؤية مستقبلية لتعزيز الاحتواء الاجتماعي للتلاميذ المهمشين في الجانب الاقتصادي والاجتماعي والتعليمي والتکنولوجي، تمثلت أهم آلياتها في تقديم الدعم المادي والمعنوي للتلاميذ المهمشين بالمدارس، وعمل قسم لرصد ورعاية المهمشين بکل مديرية تعليمية، وإعداد استراتيجية تربوية لرعاية التلاميذ المهمشين بالدولة، بالإضافة إلى تنويع وسائل التواصل مع المهمشين لحل مشکلاتهم، وتعزيز التعاون بين وزارة التربية والتعليم ووزارة التضامن الاجتماعي لوضع أسر التلاميذ المهمشين ضمن أولويات عملهم، وعمل خطة استراتيجية من قبل الدولة لتغطية المناطق النائية بشبکات الاتصالات والانترنت، وتوفير أجهزة تکنولوجية بأسعار مخفضة للتلاميذ المهمشين بالمدارس، فضلاً عن الاهتمام بالتربية النقدية للمهمشين لمنع استقطابهم الکترونياً من قبل المنظمات المتطرفة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Future Vision to Enhance the Social Inclusion of Marginalized Students in Light of Some Covenants and legislations

المؤلفون [English]

  • marwa abdelgawad 1
  • waleed abdelhaleem 2
1 Assistant Professor of Pedagogy, Faculty of Education, Beni Suef University
2 Teacher of pedagogy College of Education - Beni Suef University
المستخلص [English]

The study aimed to support the social containment of the marginalized students through displaying the theoretical framework of marginalization, identifying the theoretical foundations of the social inclusion  and concluding the most prominent child's rights in local, regional and international covenants and legalizations; plus indicating techniques of supporting the social inclusion  amongst the marginalized students from the experts' view points, and setting a future vision for the marginalized students in the light of some covenants and legislations.
The current study used the descriptive approach and relied on one of the methods of future studies, which is the Delphi method to reveal mechanisms for promoting social inclusion  of marginalized students from the point of view of a group of experts. The sample of the study was the experts interested in social inclusion, social solidarity and the care of the marginalized. Number of respondents among the experts was (46) experts, through designing three rounds of questionnaires sent to experts at successive periods: The first round questionnaire was an open question directed to experts about mechanisms to enhance social inclusion  for marginalized students, and the second round questionnaire included the mechanisms that resulted from the first round, after deleting the repetitive phrases as well as reformulating and classifying them into four dimensions. The third round questionnaire included the statements agreed on by the experts during the second round with a percentage more than 75%.
One of the most important results of the study was the development of a future vision to enhance the social inclusion  of marginalized students in the economic, social, educational, and technological aspects. Its most important mechanisms were to provide material and moral support to marginalized students in schools, to establish a department to monitor and care for the marginalized in each educational directorate, and to prepare an educational strategy to care for marginalized students in the country, in addition to diversifying means of communication with the marginalized to solve their problems, and strengthen cooperation between the ministry of education and the ministry of social solidarity to place the families of marginalized students among the priorities of their work, and to work out a strategic plan by the state to cover remote areas with communication networks and the Internet, and to provide technological devices at low prices for the marginalized students in schools, as well as paying attention to critical education for the marginalized students; to prevent them from being polarized electronically by extremist organizations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • A Future Vision
  • Social Inclusion
  • Marginalized Students
المجلد 84، العدد 84 - الرقم المسلسل للعدد 84
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2021
الصفحة 365-466
  • تاريخ الاستلام: 19 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 31 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 09 نوفمبر 2020