واقع استخدام الحاسب الآلي کوسيلة تعليمية مع التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية من وجهة نظر معلميهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة- جامعة جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام الحاسب الآلي کوسيلة تعليمية مع التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية من وجهة نظر معلمي الإعاقة العقلية في مدينة جدة، ومدى فعالية استخدامها باختلاف متغيرات (الجنس، وسنوات الخدمة، والدورات التدريبية). تمحور السؤال الرئيس للدراسة في التعرف على واقع استخدام التعليم بالحاسب الآلي کوسيلة تعليمية من قبل معلمي الإعاقة العقلية. فيما تمثل منهج الدراسة في المنهج الوصفي المسحي. کما تم إعداد الاستبانة کأداةً للدراسة مکونة من جزئين؛ شمل الجزء الأول بياناتٍ أوليةً عن عينة الدراسة؛ وهي: (الجنس، وسنوات الخدمة، والدورات التدريبية)، والثاني (20) فقرة تمثلت في محاور أسئلة الدراسة، وقد طُبقت الاستبانة على عينة الدراسة التي تکونت من (200) معلمًا ومعلمة. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيًا تعزى لمتغيرات الدراسة. فيما خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها: التوسع في إدخال الحاسب الآلي في تدريس ذوي الإعاقة العقلية، بالاضافة الى الاستفادة من المعلمين ذوي الخبرة في استخدام الحاسب الآلي ونقل تلک الخبرات لزملائهم، وأخيراً تذليل الصعوبات التي تواجه توظيف الحاسب الآلي في تدريس ذوي الإعاقة العقلية بتوفر الموارد المادية والبشرية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reality of Using Computer as a Learning Tool with Intellectual Disability Pupils from their Teachers’ Perspectives

المؤلف [English]

  • fares alqahtany
Assistant Professor, Department of Special Education - University of Jeddah Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the reality of using computers as an educational tool with pupils with intellectual disabilities from the teachers’ perspectives in the city of Jeddah, and the effectiveness of its use according to different variables (gender, years of service, and training courses).  The main question of the study centered on identifying the reality of using computer as an educational tool by teachers of intellectual disabilities. The study method is represented in the descriptive survey approach, the questionnaire was prepared as a study tool consisting of two parts: The first part included preliminary data on the study sample: (gender, years of service, and training courses), and the second part included (20) paragraphs represented the axes of the study questions, and the questionnaire was applied to the study sample that consisted of (200) male and female teachers. The results indicated that there were no statistically significant differences attributed to the study variables. While the study concluded with a set of recommendations, the most important of which are:  expanding the access of computers in teaching pupils with intellectual disabilities. In addition, transferring the experiences of teachers who expert of using computer to their colleagues, finally, overcoming the difficulties facing the use of computer in teaching pupils with intellectual disabilities, with the availability of materials and human resources.

الكلمات الرئيسية [English]

  • computer
  • education tool
  • pupils with intellectual disabilities
  • teachers of intellectual disabilities
  • intellectual disability
المجلد 84، العدد 84 - الرقم المسلسل للعدد 84
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2021
الصفحة 717-760
  • تاريخ الاستلام: 19 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 نوفمبر 2020
  • تاريخ القبول: 09 نوفمبر 2020