فاعلية تدريس الأحياء باستخدام استراتيجية REACT في تنمية التحصيل ومهارات حل المسائل الوراثية، والدافعية للتعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية-جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فاعلية تدريس الأحياء باستخدام استراتيجية REACT في تنمية التحصيل ومهارات حل المسائل الوراثية والدافعية للتعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي، وتکونت مجموعة البحث من 82 طالبة بالصف الأول الثانوي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. واشتملت مواد البحث وأدواته على دليل المعلملتدريس موضوعات الباب باستخدام استراتيجية REACT، وسجل نشاط الطالبات، واختبار تحصيلى عند مستويات (الفهم – التطبيق- التحليل- الترکيب)، واختبار مهارات حل المسائل الوراثية، ومقياس الدافعية لتعلم الأحياء،وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى       ( 0,05 ) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لکل من اختبار التحصيل، واختبار مهارات حل المسائل الوراثية،  ومقياس الدافعية لتعلم الأحياء لصالح المجموعة التجريبية، کما أظهرت النتائج فاعلية تدريس الأحياء باستخدام استراتيجية REACT في تنمية التحصيل ومهارات حل المسائل الوراثية والدافعية للتعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Teaching Biology Using REACT Strategy in Developing Achievement, Genetic problems Solving Skills, and Motivation to learn among secondary Stage students

المؤلف [English]

  • eman gad
Teacher of curricula and methods of teaching science Faculty of Education - Assiut University
المستخلص [English]

               The research aimed to recognize the effectiveness of teaching biology using the REACT strategy in developing achievement, genetic problems solving skills, and motivation to learn among first year, secondary school students. The study was conducted on 82 students.  They were divided into two groups; an experimental group and a control group. The tools of the study included: teachers’ manual for teaching the topics of the selected unit using REACT strategy, students’ activities book, an achievement test (focusing on the levels of: understanding,  application, analysis, and synthesis), a test of genetic problems solving skills, and a motivation scale to measure students’ motivation for learning Biology. The results of the study indicated that there is a statistically significant difference at level (0.05) between the means of scores of the experimental group and the control group on the post administration of the achievement test, the test of genetic problems solving, and the scale of motivation for learning Biology in favor of the experimental group. The results have also shown that the the effectiveness of teaching biology using the REACT strategy in developing achievement, genetic problems solving skills, and motivation to learn among first year, secondary school students

الكلمات الرئيسية [English]

  • teaching biology
  • REACT Strategy
  • achievement
  • genetic problems solving skills
  • motivation to learn Biology
المجلد 84، العدد 84 - الرقم المسلسل للعدد 84
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2021
الصفحة 761-805
  • تاريخ الاستلام: 24 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 03 نوفمبر 2020
  • تاريخ القبول: 16 نوفمبر 2020