أثر اختلاف طريقتين لتنفيذ مدونات الويب (فردية – تعاونية) لتنمية بعض مهارات القراءة والکتابة لدى طلاب الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في تکنولوجيا التعليم المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن أثر اختلاف طريقتين لتنفيذ مدونات الويب (فردية – تعاونية) لتنمية بعض مهارات القراءة والکتابة لدى طلاب الصف السادس الابتدائي، وللتحقق من هذا الهدف تم اتباع المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي القائم على وجود مجموعتين تجريبيتين، کما تم اختيار عينة مکونة من (43) طالباً بالصف السادس الابتدائي ممن يدرسون بمدرسة الإمام الشافعي الابتدائية بمحافظة النماص، وتوزيعهم عبر التعيين العشوائي على مجموعتي الدراسة بواقع (21) طالباً في المجموعة التجريبية الأولى التي تدرس باستخدام مدونة الويب الفردية، و(22) طالباً في المجموعة التجريبية الثانية التي تدرس باستخدام مدونة الويب التعاونية، وبتطبيق اختبار مهارتي القراءة والکتابة قبلياً وبعدياً دلت نتائج الدراسة على ما يلي: يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى في القياس القبلي والبعدي لاختبار مهارات القراءة والکتابة لصالح القياس البعدي، کما يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية في القياس القبلي والبعدي لاختبار مهارات القراءة والکتابة لصالح القياس البعدي، کذلک يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة المجموعتين التجريبيتين (الأولى والثانية) في القياس البعدي لاختبار مهارات والکتابة لصالح المجموعة التجريبية الثانية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the effect of two different ways of implementing web blog (individual - collaborative) in developing some of reading and writing skills among sixth grade students

المؤلف [English]

  • salem alshegary
Researcher MA in Educational Technology Saudi Arabia
المستخلص [English]

The present study aimed to identify the effect of two different ways of implementing web blog (individual - collaborative) in developing some of reading and writing skills among sixth grade students; to achieve this goal, the experimental approach was followed by its semi-empirical design based on two experimental groups, then sample of 43 students in the sixth grade of primary school in Al-Imam Shafi'i Primary School in Al-Nemas Governorate was selected and randomly assigned to the study groups by (21) students in the first experimental group using the individual web blog, 22 students In the second experimental group taught using the collaborative web blog. By applying the test of reading and writing skills in pre& posttest, the results of the study showed that: There was a statistically significant difference a (α ≤ 0.05) between the mean scores of the students of the first experimental group in pre&posttest for reading and writing skills in favor of the posttest, was a statistically significant difference a (α ≤ 0.05) between the mean scores of the students of the second experimental group in pre&posttest for reading and writing skills in favor of the posttest, thus There was a statistically significant difference at the level of (α ≤ 0.05) between the average scores of the students of the group (the first and second experimental groups) in posttest for reading and writing skills in favor of the second experimental group. According to these results, a number of recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Weblogs
  • Reading and Writing Skills
  • Students
  • Sixth Grade