استخدام تطبيقات الواقع المعزز لتنمية مهارات التفکير الابتکاري وتحصيل مقرر الحاسب الآلي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس الحاسب الألى المشارک بکلية التربية – جامعة حائل- المملکة العربية السعودية

المستخلص

      هدفت الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام تطبيقات الواقع المعزز في تنمية مهارات التفکير الابتکاري(الأصالة – المرونة – الطلاقة) ، وتحصيل مقرر الحاسب الآلي لدى طلاب الصف الأول المتوسط ،وقداستخدمالباحث المنهجالوصفي التحليليوالمنهجشبهالتجريبي، وقد تم إجراء التجربة على عينة مکونة من 30 طالب، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متکافئتين (15) طالب بکل مجموعة ، تم إعداد أدوات البحث وتمثلت في: اختبار تورانس للتفکير البتکاري الصورة (ب) ، واختبار التحصيل المعرفي ، وبعد دراسة افراد العينة(المجموعة التجريبية) داخل البيئة، وتطبيق أدوات البحث على مجموعتي البحث، تم التوصل إلى أهمنتائجالبحث وهيأناستخدام تطبيقات الواقع المعززحققفاعليةفيتنمية مهارات التفکير الابتکاري وتحصيل مقرر الحاسب الآلي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the effect of the use of enhanced reality applications in the development of innovative thinking skills (originality, flexibility, fluency) and the achievement of the computer curriculum in the first grade students

المؤلف [English]

  • fahd alshemary
Associate Professor of Curricula and Teaching Methods Computer Faculty of Education - University of Hail - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed at revealing the effect of the use of enhanced reality applications in the development of innovative thinking skills (originality, flexibility, fluency) and the achievement of the computer curriculum in the first grade students. The researcher used the analytical descriptive approach and semi- From 30 students, divided into two equal groups (15) students in each group, the research tools were prepared and were represented in: Torrance test for innovative thinking (B), cognitive achievement test After the study of the sample (experimental group) within the environment, and the application of research tools on the two sets of research, was reached the most important results of the research is that the use of applications enhanced reality has been effective in the development of creative thinking skills and the completion of the computer curriculum for students in the first grade average

الكلمات الرئيسية [English]

  • Enhanced Reality Applications Innovative Thinking