تحديات التربية الوجدانية في العصر الرقمي من وجهة نظر بعض أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية –جامعة المنوفية

2 مدرس أصول التربية کلية التربية –جامعة المنوفية

المستخلص

   استهدفت الدراسة الحالية التعرف على التحديات التي تواجه التربية الوجدانية في العصر الرقمي، من خلال التوصيف الدقيق لهذه التحديات من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ببعض کليات التربية بالجامعات المصرية، وتقديم عدة آليات وإجراءات مقترحة يمکن تنفيذها في الواقع لمواجهتها.
   استعانت الدراسة بإجراءات المنهج الوصفي، نظرا لمناسبته لطبيعتها، مستخدمة الاستبانة التي تم اعدادها وتقنينها وتطبيقها على عينة من أعضاء هيئة التدريس ببعض کليات التربية بالجامعات المصرية، للتعرف على أهم تحديات التربية الوجدانية في العصر الرقمي من وجهة نظرهم. حيث بلغت عينة الدراسة (117) عضو هيئة تدريس، بنسبة تمثيل (30%) من المجتمع الأصلي البالغ(390) عضوا، في تخصصات أصول التربية وعلم النفس والمناهج وطرق التدريس، وتکنولوجيا التعليم، في (5) کليات تربية هي (شبين الکوم – طنطا – أشمون – بنها – کفر الشيخ).
    وتوصلت الدراسة الى أن تحديات التربية الوجدانية في العصر الرقمي، تتمثل في (ضعف التماسک الاجتماعي -فوضي التواصل الإلکتروني -الغزو الفکري-العنف والتنمر الإلکتروني-الإدمان الإلکتروني-تردي القيم الأخلاقية-تقلص دور المؤسسات التربوية -التناقض في التلقي المعرفي التربوي – الاغتراب الثقافي – الاختراق النفسي) وقدمت الدراسة عدة توصيات اجرائية للتغلب على تحديات التربية الوجدانية في العصر الرقمي، قرين کل تحدي من هذه التحديات. کما أوصت بإجراء بعض البحوث المقترحة، وفقا لما تم التوصل اليه من نتائج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"The challenges of emotional education in the digital age from the Point of view of some faculty members in the faculties of education"

المؤلفون [English]

  • mahmoud badawy 1
  • samah mohmaed 2
1 Assistant Professor of Pedagogy College of Education - Menoufia University
2 Teacher of pedagogy College of Education - Menoufia University
المستخلص [English]

   The current study aimed to identify the challenges facing emotional education in the digital age by carefully describing these challenges from the point of view of faculty members in some faculties of education in Egyptian universities and presenting several proposed mechanisms and procedures that can be implemented in practice to confront them.
   The study used the descriptive method, because of its nature, using the questionnaire that was prepared, codified and applied to a sample of faculty members in some faculties of education in Egyptian universities to identify the most important challenges of emotional education in the digital age from their point of view. The study sample consisted of (117) faculty members, represented by (30%) of the original society of (390) members in the Foundations of Education, psychology, curriculum, teaching methods, and educational technology in (5) Tanta, Ashmoun, Banha and Kafr El-Sheikh.
    The study concluded that the challenges of emotional education in the digital age are: (weak social cohesion - electronic communication chaos - intellectual invasion - violence and electronic bullying - electronic addiction - the deterioration of moral values ​​- the shrinking role of educational institutions - the contradiction in the reception of educational knowledge - cultural alienation - Psychological Intervention) The study presented several procedural recommendations to overcome the challenges of emotional education in the digital age, meeting each of these challenges. It also recommended some proposed research, according to the results reached.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • (Emotional Education
  • The Digital Age
  • Emotional Education Challenges
  • Emotional Learning)