أساليب التقويم التي يتبعها أعضاء هيئة التدريس وعلاقتها بجودة نواتج التعلم لدى طلاب جامعة شقراء – المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بعفيف- المملکة العربية السعودية

المستخلص

تتناول الدراسة الحالية أساليب التقويم المستخدمة من قبل عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء وعلاقتها بجودة مخرجات التعليم الجامعي ، وقد أجريت هذه دراسة بجامعة شقراء على عينة من أعضاء هيئة التدريس بلغت (171)، حيث تستمد هذه الدراسة أهميتها من رکيزة أساسية في جودة العمل الاکاديمي وهي عملية التقويم، التي تهدف إلى قياس وتقويم قدرات المتعلمين وکذا الوقوف من خلالها على مدى تحقق الأهداف السلوکية ونواتج التعلم.
وقد توصلت هذه الدراسة إلى أن أعضاء هيئة التدريس يرکزون على أساليب تقليدية في تقويم الطلبة وأن استخدام أساليب التقويم الحديثة بنسبة قليلة ، وأن مستوى التنوع  في استخدام أساليب التقويم کان بدرجة متوسطة، کما أن هناک علاقة ايجابية بين مستوى التنوع و نواتج التعلم الجامعي، کما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استخدام أساليب التقويم تعزى لکل من متغير الجنس والخبرة المهنية ولغة التدريس، في حين وجدت فروق في مستوى استخدام أساليب التقويم تعزى للتخصص وتتجه الفروق لصالح التخصص العلمي، کم توجد فروق في مستوى استخدام أساليب التقويم تعزى لراتبة الأکاديمية وتتجه الفروق لصالح راتبة الاستاذ.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluation methods used by faculty members and their relation to the quality of learning outcomes among students of Shakra University - Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • omar althobety
Faculty of Education in Afif - Saudi Arabia
المستخلص [English]

The present study deals with the evaluation methods used by a sample of faculty members at Shakra University and their relation to the quality of the outputs of university education. This study was conducted at Shakra University on a sample of faculty members (171). This study derives its importance from a fundamental pillar in the quality of academic work A process of assessment, which aims to measure and assess the abilities of learners as well as to stand on the extent to which the achievement of behavioral goals and learning outcomes.
The study found that faculty members focus on traditional methods of evaluating students, that the use of modern assessment methods is low, that the level of diversity in the use of evaluation methods was medium, and there is a positive relationship between the level of diversity and outputs of university education, There were no statistically significant differences in the level of use of evaluation methods due to gender variance, professional experience and language of teaching, while there were differences in the level of use of evaluation methods due to specialization and differences are directed to scientific specialization. There are differences in the level of use of evaluation methods due to The salary of the Academy and the differences are directed to the salary of the professor.